DWG link op RD in family plaatsen, hoe?

  • Lammerts
  • Lammerts's Profielfoto Offline Onderwerp Auteur
  • Premium lid
  • Premium lid
  • Berichten: 144

DWG link op RD in family plaatsen, hoe? werd gestart door Lammerts

Posted 16 jun 2015 23:21 #2716
(Hoe) is het mogelijk om in een family (generic model, model in place) makkelijk een DWG te link op RD?

Ik krijg steeds melding binnen de model in space omgeving dat het niet gaat (vage coordinaat meldingen, zie onder). Om DWG modellen in RD in te laden en werkbaar te maken, moeten deze wel eerst eerst als 'DWG link' binnen een family aangemaakt worden. Maar dit process werkt (bij mij) erg omslachting. Eerst gewoon linken , model in place maken, opnieuw linken, verplaatsen naar de eerder gelinkte link die op RD ligt' ,

Is er een mogelijkheid om DWG link makkelijk naar een family plaatsen. Naar een group gaat dat wel maar dan worden de doorsneden niet goed weergegeven.. etc.. etc..

Iemand nog tips..?
Last Edit:17 jun 2015 07:21 door Lammerts
Laatst bewerkt 17 jun 2015 07:21 doorLammerts.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • mwullink
  • mwullink's Profielfoto
  • Bezoeker
  • Bezoeker

Beantwoord door mwullink in topic DWG link op RD in family plaatsen, hoe?

Posted 18 jun 2015 08:07 #2720
Hans, dat probleem hebben wij ook met Revit 2014. Soms gaat het goed, maar meestal niet inderdaad. Wat we hier doen is standaard een blokje 'base-point' opnemen in de dwg, die kun je vervolgens prima alignen met de base-point die in het model zit (incl rotatie noorden). Eea lijkt in Revit 2016 ook nog niet te werken.
door mwullink

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Lammerts
  • Lammerts's Profielfoto Offline Onderwerp Auteur
  • Premium lid
  • Premium lid
  • Berichten: 144

Beantwoord door Lammerts in topic DWG link op RD in family plaatsen, hoe?

Posted 19 jun 2015 09:57 #2722
Er zijn wel wat workaround te bedenken maar qua RD functionaliteit loop ik dus niet als enig er tegenaan. principieel ben ik tegen sleutelen aan de import kant. Kost mij veel onnodig tijd om dingen op zijn plek te krijgen. Bij Autodesk snappen ze natuurlijk ook wel dat de wereld niet stopt bij de grenzen van het RVT model.. :) bedankt voor je reactie.
door Lammerts

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • c.kruit@baminfraconsult.nl
  • c.kruit@baminfraconsult.nl's Profielfoto
  • Bezoeker
  • Bezoeker

Beantwoord door c.kruit@baminfraconsult.nl in topic DWG link op RD in family plaatsen, hoe?

Posted 25 jun 2015 09:27 #2732
Hallo,
Zoals ik het begrijp is er een Inventor bestand (export naar SAT) die je in een Revit model wilt plaatsen op coordinaten.

Allereerst zou ik een Inventor model laten exporteren naar een ADSK bestand (BIM environment). Dit geeft een betere performance dan een SAT of een DWG. SAT of een 3D DWG geven al snel foutmeldingen van teveel faces e.d. Dit ADSK-bestand kan ingelezen worden in Revit. Helaas staat deze niet op de juiste locatie, maar dat kan ook niet als dit een export is vanuit Inventor. Inventor kent namelijk geen coordinaten system. Deze zal dan ook (eenmalig) op de juiste positive moeten worden geplaatst.
Als je toch een SAT bestand (of 3D DWG) op locatie wilt hebben dan zal je dat via AutoCAD moeten doen. Ik neem aan dat je de positive van je project m.b.v. een basispunt (tekening) in AutoCAD hebt bepaald in Revit. Als je deze tekening gebruikt voor je SAT en het object op locatie zet in het AutoCAD bestand en vervolgens linkt aan je Revit bestand dan zou het goed moeten komen.
Het zijn 2 workarounds die in mijn ogen werken. Suc 6
door c.kruit@baminfraconsult.nl

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Lammerts
  • Lammerts's Profielfoto Offline Onderwerp Auteur
  • Premium lid
  • Premium lid
  • Berichten: 144

Beantwoord door Lammerts in topic DWG link op RD in family plaatsen, hoe?

Posted 25 jun 2015 21:28 #2733
Cees, bedankt voor je reactie. We werken veel met SAT en ik heb daar eigenlijk altijd goede ervaringen mee. Omdat het een clean, robuust uitontwikkeld formaat is. Ik geloof best dat andere formaten op sommige gebieden voordelen kunnen hebben maar ben niet in staat alles te sturen, of anderen te dwingen zaken andsers te leveren. SAT of DWG moeten hetzelfde kunnen. IK ben me ervan bewust dat veel CAD systemen waarmee we samenwerken niet met grote getallen om kan gaan zoals AutoCAD. Civil3D Maar het moet wel soepel beide kanten op werken. Een lokaal 0,0,0 punt is voor grote projecten een absolute must

Er zijn inderdaad twee onhandigheden met 3D CAD links, gecombineerd. De mogelijkheid om sections te maken (kan alleen in een family,.. Waarom?) + (binnen een generic model kun je niet met shared coordinats werken, waarom niet?) Een technical bim advisor van autodesk vermeld dat deze optie bewust is uitgeschakeld. Waarom?

Ik kom er wel uit.. Kost alleen zoveel extra tijd.. Zonde toch.
door Lammerts

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Mike Denys
  • Mike Denys's Profielfoto
  • Bezoeker
  • Bezoeker

Beantwoord door Mike Denys in topic DWG link op RD in family plaatsen, hoe?

Posted 01 jul 2015 20:59 #2740
Linken van 2D/3D dwg's lukt toch perfect in revit?
Civil 3D surfaces exporteren naar dwg solid model en die importeren in Revit volgens de belgische lambert coordinaten is iets wat ik dagelijks en pijnloos ( lees snel/efficient ) doe.
Je maakt van de import een generic model en je kan perfect snedes maken van je surface in Revit zonder het move commando te gebruiken.
Niveau's & coordinaten kloppen perfect met civil 3D.
Ik geef toe dat het geen link is en nog efficienter kan van Autodesk maar problematisch is het toch niet.

We werken eigenlijk enkel voor kleine projecten met lokale 0 punten omdat de kleinere-aannemer ook niet meer nodig heeft.
Bij grotere projecten is het volgens mij net belangrijk om een algemeen coördinaten-stelsel te hanteren om landmeters/ aannemers goed te kunnen aansturen.
door Mike Denys

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Pascal Wesolek