Blocks alignen op een polyline

  • Pascal Timman
  • Pascal Timman's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Bezoeker
  • Bezoeker

Blocks alignen op een polyline werd gestart door Pascal Timman

Posted 14 apr 2009 11:05 #217
Het is geen specifieke Civil 3D kwestie, maar misschien kan iemand mij toch helpen...
Ik heb polylines die een leidingtrace aangeven. Hierop moeten de lassen aangegeven worden d.m.v. een block. Dit block moet loodrecht op de polyline komen te staan.
De blocks staan al op de goede plaats op de polyline (ingemeten punten die het trace aangeven) maar moeten nog gedraaid worden. Met measure of divide kan dit automatisch, maar dan heb je een regelmaat in de afstand nodig, die heb ik in dit geval niet, dus dat biedt geen oplossing. Is er nog een andere manier dan met de hand ruim 370 blocks (tot nu toe) te alignen?
Groeten
Pascal
door Pascal Timman

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Remco Bastiaans
  • Remco Bastiaans's Profielfoto Offline
  • Premium lid
  • Premium lid
  • Berichten: 112

Beantwoord door Remco Bastiaans in topic Blocks alignen op een polyline

Posted 14 apr 2009 11:21 #218
Het lijkt me niet dat dit met de standaard functionaliteit kan, maar dit moet met een lisproutine wel mogelijk zijn. Ik ben niet echt een programmeur, maar ik weet zeker dat die hier wel vertegenwoordigd zijn, dus wellicht kunnen die je op weg helpen.
door Remco Bastiaans

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Jordy Brouwers
  • Jordy Brouwers's Profielfoto Offline
  • Platinum lid
  • Platinum lid
  • Berichten: 371

Beantwoord door Jordy Brouwers in topic Blocks alignen op een polyline

Posted 14 apr 2009 11:42 #219
eea is erg afhankelijk van de manier waarop het gemeten is. wellicht zou je iets kunnen doen met alignments met op de plaatsen van de lassen een label, als de lassen vertices op een polylijn zijn.
als de lascoordinaten fysiek op de polylijn staan (dus niet met een afwijking t.o.v. de polylijn) kun je het via een routine oplossen (richting van de polylijn bepalen op cooridnaat, blok invoegen 100g geroteerd tov de uitgelezen richting).
of de buis omzetten naar een alignment , via een routine de station uitlezen (misschien heb je die al ?) , en een bepaalde offset t.o.v. de alignment aangeven. Zeker als het vaker voorkomt is dit denk ik de moeite waard.
door Jordy Brouwers

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Anton Huizinga
  • Anton Huizinga's Profielfoto Offline
  • Premium lid
  • Premium lid
  • Berichten: 106

Beantwoord door Anton Huizinga in topic Blocks alignen op een polyline

Posted 14 apr 2009 12:46 #220
In een dynamisch blok heb je de mogelijkheid om een blok loodrecht uit te lijnen (perpendicular alignment)op een lijn. Maar dat zal ook wel handmatig moeten.
door Anton Huizinga

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Pascal Timman
  • Pascal Timman's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Bezoeker
  • Bezoeker

Beantwoord door Pascal Timman in topic Blocks alignen op een polyline

Posted 15 apr 2009 10:52 #221
Allereerst natuurlijk allemaal bedankt voor het meedenken.
@Jordy: De optie met de labels lijkt inderdaad een stap in de goede richting, maar is het mogelijk om de labels naar afzondelijke blocks te converteren?
Het mooiste is natuurlijk een lisproutine, maar die hebben we hier nog niet voor dit doel en op internet ben ik er tot nu toe ook nog geen tegengekomen. Zelf maken zou natuurlijk mooi zijn, maar ik heb er geen ervaring mee, dus daar moet ik dan wel de tijd voor vinden.
We blijven hier in ieder geval naar een oplossing zoeken en als iemand nog een idee heeft hoor ik het graag.
P.S. de lascoordinaten staan inderdaad fysiek op de polyline.
door Pascal Timman

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Jordy Brouwers
  • Jordy Brouwers's Profielfoto Offline
  • Platinum lid
  • Platinum lid
  • Berichten: 371

Beantwoord door Jordy Brouwers in topic Blocks alignen op een polyline

Posted 15 apr 2009 11:42 #222
@Jordy: De optie met de labels lijkt inderdaad een stap in de goede richting, maar is het mogelijk om de labels naar afzondelijke blocks te converteren?
Je kunt de labels / alignment exploderen (een kopie wel te verstaan) of export to autocad gebruiken.
door Jordy Brouwers

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Pascal Wesolek