objects (3D blocken) to section view

  • sjors
  • sjors's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Bezoeker
  • Bezoeker

objects (3D blocken) to section view werd gestart door sjors

Posted 05 nov 2014 10:23 #2664
Ik heb een vraag over project object to section view.

Van een stuk corridor heb ik section views gemaakt. Nu heb ik in mijn model bij een bepaalde sections een 3D-Block geplaatst. Als ik deze toevoeg tot de section met object to section view dan voegt hij hem wel toe, maar dan wordt het plan view van het 3D-Block zichtbaar (bovenaanzicht) in de section view, ik wil graag dat de doorsnede van het block bij de desbetreffende section line zichtbaar is. Is dit mogelijk in civil3D?

alvast bedankt
door sjors

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • r.griffith@geonius.eu
  • r.griffith@geonius.eu's Profielfoto
  • Bezoeker
  • Bezoeker

Beantwoord door r.griffith@geonius.eu in topic objects (3D blocken) to section view

Posted 05 nov 2014 15:39 #2665
Hoi Sjors,

Dat kan zeker,
Als je een 3D block projecteerd zal C3D ook dat block in het dwarsprofiel zetten. Als je je 3D block explodeerd zodat het solids worden, kun je een waarheidsgetrouwe snijding weergeven. Je kunt ook je solids in een group zetten om ze makkelijk selecteerbaar te houden.

Dan kan je nog kiezen of je je sectie als een projectie of een snijding wil weergeven. Standaard wordt het object als gehele projectie weergegeven.
Klik met je rechtermuisknop in je dwarsprofiel op het section object en kies "edit projection style" Hier kan je aanvinken dat je een echte sectie wil.

Bijlage niet gevonden




Dan is er ook altijd nog een 2e optie en dat is een "standaard autocad sectie" maken.

typ "sectionplane" en trek een snijdingslijn over je sample line.
klik met rechtermuisknop op je sectionplane en kies "Generate 2D/3D section"
Kies bij je Section settings dat je "background lines", cut away geometry en curve tangency lines op OFF staan. Dan krijg je een mooie gearceerde snijding. Ook hiervoor moet het 3D block wel geëxplodeerd zijn tot solids. Het enige nadeel van deze methode is dat het niet interactief is. Als je je sample line verplaatst moet je je sectionplane los mee verplaatsen en opnieuw de 2D section genereren.

Hierover kun je ter verduidelijking op youtube prima tutorials vinden.

Succes, en laat maar even horen of het gelukt is
Last Edit:05 nov 2014 15:55 door r.griffith@geonius.eu
Laatst bewerkt 05 nov 2014 15:55 doorr.griffith@geonius.eu.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • r.griffith@geonius.eu
  • r.griffith@geonius.eu's Profielfoto
  • Bezoeker
  • Bezoeker

Beantwoord door r.griffith@geonius.eu in topic objects (3D blocken) to section view

Posted 05 nov 2014 15:40 #2666
Bij een vastloper een dubbele post geworden dus 1 verwijderd
Last Edit:05 nov 2014 15:55 door r.griffith@geonius.eu
Laatst bewerkt 05 nov 2014 15:55 doorr.griffith@geonius.eu. Reden: Bij een vastloper een dubbele post geworden dus 1 verwijderd

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • sjors
  • sjors's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Bezoeker
  • Bezoeker

Beantwoord door sjors in topic objects (3D blocken) to section view

Posted 06 nov 2014 10:10 #2667
hoi Robin,

bedankt voor je antwoord. de 1e optie werkt goed, alleen moet je het block exploderen, dit heeft niet de voorkeur (behoud attribuut) De 2e optie werkt ook goed en bij deze methode hoeft het block niet geëxplodeerd zijn tot solids! echter loop ik wel tegen een andere uitdaging aan.
Als ik de sectionplan gebruik wil ik alles zichtbaar hebben wat daar binnen valt. Dus dit zijn de block, solids. Maar is het ook mogelijk om ook de corridor en surface hierbij zichtbaar te krijgen.

Ik zoek eigenlijk een manier dat ik een section view kan maken waar alles inzit: 3D Block, solids, corridor en een surface en waarbij ik niet het block hoeft te exploderen (behoud attribuut). Bestaat dit binnen Civil3D of moet ik altijd het block exploderen?

alvast bedankt
door sjors

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • r.griffith@geonius.eu
  • r.griffith@geonius.eu's Profielfoto
  • Bezoeker
  • Bezoeker

Beantwoord door r.griffith@geonius.eu in topic objects (3D blocken) to section view

Posted 06 nov 2014 11:54 #2668
Hoi Sjors,

Goed om te horen dat bij sectionplane het block niet geëxplodeerd hoeft te worden, dat wist ik niet.

Voor zo ver als ik weet is het niet mogelijk om alles in 1 te krijgen, want dan zou je sowieso alles in de C3D section view moeten hebben. De ACAD sectionPlane kan namelijk geen surfaces of corridors weergeven. Wel zou je van al je corridors CorridorSolids kunnen maken, en misschien als je je Tinsurface explodeerd kan die wel worden weergegeven door de ACAD secionplane. Maar dan ben je weer je interactiefheid kwijt wat je liever niet wil.

misschien dat het in C3D 2015 wel kan om een snijding over een 3D block weer te geven als realistische snijding i.p.v. het gehele block op die plaats te zetten. Ik heb zelf 2014 dus dat weet ik niet.

Zelf doe ik soms 2 profielen over elkaar zetten, 1 C3D section view en 1 ACAD sectionplane. Bij een dwarsprofiel onder een kunstwerk of in een tunnel krijg je zo een goede weergave, maar dat is alleen handig als je locatie van het dwarsprofiel vast staat.
door r.griffith@geonius.eu

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Pascal Wesolek