Cogo points

  • Bob Visser
  • Bob Visser's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Bezoeker
  • Bezoeker

Cogo points werd gestart door Bob Visser

Posted 08 jun 2015 15:32 #2715
Wat zijn Cogo-points en vooral wat kan ik er mee? Dezelfde vraag voor survey figure. Ik heb nu een bestand gekregen waarin beide voorkomen.
door Bob Visser

Please Inloggen or een account aanmaken to join the conversation.

  • Simon Jansen
  • Simon Jansen's Profielfoto Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
  • Berichten: 7

Beantwoord door Simon Jansen in topic Cogo points

Posted 17 jun 2015 10:31 #2717
Cogo-points zijn losse puntjes / coordinaten in de tekening waar je allerlei informatie aan kan hangen. Je kunt met verschillende stijlen en labelstijlen bepalen hoe de punten er uit zien in je tekening. Met pointgroups kun je alle punten in de tekening ordenen en overzichtelijk houden.
Je kunt de punten exporteren en importeren als lijsten / textbestanden.

Wij gebruiken de Cogo-points bijvoorbeeld om uitzetpunten in de tekening te plaatsen. Deze kun je dan groeperen per onderdeel (kant asfalt, belijning, grondslag etc.) door ze een beschrijving mee te geven en op deze beschrijving te filteren per pointgroup. De verschillende pointgroups kun je een andere stijl meegeven. Uitzetpunten hebben bijvoorbeeld een klein cirkeltje of een kruisje. Als label hebben uitzetpunten alleen de puntnaam of de puntnaam en ontwerphoogte. Grondslagpunten hebben dan weer als label de puntnaam, x, y, z coordinaten en een beschrijving.

Ik heb er wel wat eigen tools voor moeten schrijven, maar nu werkt het voor ons heel handig. Je kunt de puntgroepen of losse punten op slot zetten, stijlen aanpassen, exporteren met verschillende formaten en coordinatenstelsels, toevoegen aan surfaces of juist op de hoogte draperen van een surface.

Voor ons dus een uitkomst als vervanging van losse blokjes op een bepaalde laag met attribuutteksten.

Als je ze in een aangeleverde tekening hebt gekregen zijn ze waarschijnlijk onderdeel van een meting. Als je alleen met de resultaten aan de gang moet, kun je dit net zo goed exploderen.

Succes!
door Simon Jansen

Please Inloggen or een account aanmaken to join the conversation.

Moderators: Pascal Wesolek