Profile; Free vertical curve Parabola of Circular?

  • Reimer
  • Reimer's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Bezoeker
  • Bezoeker

Profile; Free vertical curve Parabola of Circular? werd gestart door Reimer

Posted 25 sep 2015 12:59 #2774
Ik merk dat ik in mijn profile wel bogen op elkaar aan kan sluiten met een Parabola free curve maar niet met een Circular free curve. Nu wil ik natuurlijk niet met parabolen ontwerpen maar met circelvormige bogen. Aan de andere kant zie ik geen parabool-vorm terug in de curve die gemaakt wordt.

Kan iemand mij uitleggen wat het verschil tussen de Parabola en de Circular curve is?
Hoe gaan andere hiermee om?
(bovenstaande sluit aan op mijn vorige vraag: workaround-profile-niet-in-r2015? )

Groeten,
Reimer
Last Edit:25 sep 2015 13:08 door Reimer
Laatst bewerkt 25 sep 2015 13:08 doorReimer.

Please Inloggen or een account aanmaken to join the conversation.

  • Jeroen Tishauser
  • Jeroen Tishauser's Profielfoto Offline
  • Junior lid
  • Junior lid
  • Berichten: 37

Beantwoord door Jeroen Tishauser in topic Profile; Free vertical curve Parabola of Circular?

Posted 25 sep 2015 13:47 #2775
Hoi Reimer,

Eigenlijk dient in het snelwegontwerp juist altijd gebruik gemaakt te worden van een parabool ipv een cirkel. Dit is vastgelegd naar mijn weten in diverse standaards omtrent internationaal wegontwerp (o.a. ASTHOO) Zie presentatie en wiki voor eventuele referenties. Standaard is dit ook zo ingesteld in bv MX (ook in andere alignement software)
De voordelen zijn vooral dat een parabool;
- een parabool blijft een parabool ook als je deze op een schaal 1:x op tekening zet
- verticale afstanden zijn de afstand in het kwardraad van de horizontale verplaatsing
- belangrijkste: verticale versnelling (wijziging van de helling) is constant t.o.v. een cirkel

Dus, lekker op parabool laten staan voor wegontwerp. Ter info; ik heb voor HSL spoor (ook overgangsbogen in het verticaal profiel) indertijd wel een keer een controle gedaan en de afwijking is op cm niveau maximaal.
Last Edit:25 sep 2015 13:49 door Jeroen Tishauser
Laatst bewerkt 25 sep 2015 13:49 doorJeroen Tishauser.

Please Inloggen or een account aanmaken to join the conversation.

  • Reimer
  • Reimer's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Bezoeker
  • Bezoeker

Beantwoord door Reimer in topic Profile; Free vertical curve Parabola of Circular?

Posted 28 sep 2015 09:19 #2777
Jeroen, bedankt voor je uitleg.
Ik heb geen ervaring met snelwegontwerp en wist niet dat daarbij met parabolen gewerkt werd. Ik ben momenteel bezig met het ontwerpen van gebiedsontsluitingswegen. Ik ben gewend om daarbij alleen met circelvormige bogen te werken. Ik hoop dat C3D ooit nog een keer de mogelijkheid krijgt om in een profile circels op elkaar aan te sluiten zodat mijn model dynamisch blijft. Nu werk noodgedwongen met fixed vertical curves, die kan ik wel op elkaar aansluiten.

Groeten,
Reimer
door Reimer

Please Inloggen or een account aanmaken to join the conversation.

  • Jeroen Tishauser
  • Jeroen Tishauser's Profielfoto Offline
  • Junior lid
  • Junior lid
  • Berichten: 37

Beantwoord door Jeroen Tishauser in topic Profile; Free vertical curve Parabola of Circular?

Posted 28 sep 2015 09:49 #2778
hoi,

Voor GOW geldt hetzelfde. Ook daar worden parabolen gebruikt in het Verticaal Alignement vanuit de richtlijnen. Zeker irt het comfort is het aan te raden dit ook te doen. De afwijking is bovendien klein bij de gebruikte stralen en de software ondersteund de free/float/etc. dus zou ik aanraden gewoon voor parabool te kiezen voor je gehele ontwerp.

Jeroen
door Jeroen Tishauser

Please Inloggen or een account aanmaken to join the conversation.

Moderators: Pascal Wesolek