Overzicht houden in meetpunten voor dtm

  • Jeroen van der voort
  • Jeroen van der voort's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Bezoeker
  • Bezoeker

Overzicht houden in meetpunten voor dtm werd gestart door Jeroen van der voort

Posted 18 jun 2009 08:41 #353
Beste collegas
Ik heb een bestand van +/- 2 miljoen ingemeten coordinaatpunten om een DTM te maken. Maar in het bestand is niet terug te vinden of nu de ingemeten punten een watergang, kant verharding enzo is.
Het project gaat over een kade verbetering van een aantal km lang. Vanwege de grondopbouw is deze kade onderverdeeld in kleinere stukken.
Weet iemand een manier om uit de ingemeten coordinaatpunten de volgende onderdelen te onderscheiden:
- Verharding, hierbij wil ik ook de opbouw van verhardingconstructie
-watergangen , hierbij wil ik ook het onderwatertalud invoeren en de waterspiegel
- groenvoorziening, makkelijk plaatsen van bomen, met verschillendeafmetingen enzo
Gaarne help hoe ikdit project snel en makkelijk kan beginnen(maar welgoed en nauwkeurig)
Al vast bedank voor de moeite, gr jeroen
door Jeroen van der voort

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Richard de Nier
  • Richard de Nier's Profielfoto Offline
  • Senior lid
  • Senior lid
  • Berichten: 66

Beantwoord door Richard de Nier in topic Overzicht houden in meetpunten voor dtm

Posted 18 jun 2009 22:12 #364
Ben bang dat jouw wensen niet in vervulling zullen gaan. Probleem met een punten bestand is dat de relatie tussen de punten alleen die van de dichtsbijzijnde afstand is. En dan ook nog eens alleen in X en Y gezien. Dus twee punten die in X en Y dicht bij elkaar staan, maar eigenlijk boven elkaar liggen zullen toch met elkaar verbonden worden. Denkhierbij aan twee lagen van punten (b.v. hardebodem laag in sloot en een zachte bodem laag in sloot). Hiebij zullen de punten van de harde en zachte bodem ook met elkaar verbonden worden. Je krijgtdus een heel raar op en neer springend driehoekjes model. Ook zal bij punten geen geometrische lijnen worden gevolgd omdat die niet herkenbaar zijn. Dus wanneer er geen extra kenmerken (data) aan de punten hangen dan alleenx, y en z dan zullenhelaas geen van jouw wensen worden ingevuld.
door Richard de Nier

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Guido Groet
  • Guido Groet's Profielfoto
  • Bezoeker
  • Bezoeker

Beantwoord door Guido Groet in topic Overzicht houden in meetpunten voor dtm

Posted 22 jun 2009 15:39 #384
Is je basisbestand AHN data?
door Guido Groet

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Jeroen van der voort
  • Jeroen van der voort's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Bezoeker
  • Bezoeker

Beantwoord door Jeroen van der voort in topic Overzicht houden in meetpunten voor dtm

Posted 23 jun 2009 07:45 #388
Het basis bestand is een xyz lijst die vanuit gis gemaakt is. Of is er een mogelijkheid om de orginale gisbestand in te lezen in autcad civil 3d en daardoor een DTM te krijgen waarbij je wel de verschillen van kant asfalt, slootkant enzo krijgt.
Wordt deze bestand dan niet te groot? kan je die op knippen in kleiner onderdelen?
gr jeroen
door Jeroen van der voort

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Guido Groet
  • Guido Groet's Profielfoto
  • Bezoeker
  • Bezoeker

Beantwoord door Guido Groet in topic Overzicht houden in meetpunten voor dtm

Posted 23 jun 2009 08:06 #389
Het GIS bestand zou je moeten in kunnen lezen en daardoor meer intelligentie aan de data kunnen geven, e.e.a. is afhankelijk wat er in het bronbestand staat. In Civil zit Map en Map is tegenwoordig een volwaardig GIS pakket.
Alleen zijn 2 mljn punten wel op het randje volgens mij, dus als je het originele bestand met alle data in een tekening zet is het op het randje van de performance.
Maar maak een tekening met alleen deze data en de surface en link je surface met datalinks in je ontwerp.
Maar kijk eerst of er toegevoerde data in het GIS bestand zit, dat lijkt me de eerste stap.
door Guido Groet

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Jeroen van der voort
  • Jeroen van der voort's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Bezoeker
  • Bezoeker

Beantwoord door Jeroen van der voort in topic Overzicht houden in meetpunten voor dtm

Posted 23 jun 2009 08:31 #390
Dank je wel voor je recatie
Ik ga er naar kijken, maar eerlijk zeggen heb ik geen ervaring om een gisbestand in autocad maps te zetten en laat staan dan om te zetten. Misschien kunt je me daar ook een kleine stukje helpen. ( soory dat ik het vraag maar wil graag veel leren hierover)
gr jeroen
door Jeroen van der voort

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Pascal Wesolek