Surface hoofdrichting instellen verbinden punten?

  • Rutger Wuyts
  • Rutger Wuyts's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Bezoeker
  • Bezoeker

Surface hoofdrichting instellen verbinden punten? werd gestart door Rutger Wuyts

Posted 19 jun 2009 11:03 #373
ik ben bezig aan een project van aanpassingen aan een rivier dat in 3D dient uitgewerkt te worden.
Ik heb een goeie 18700 punten (xyz) (+/-12km, lekker zwaar bestand :-) ) van opmetingen gekregen, waarvan ik een surface heb gecre erd, maar hierbij worden de driehoeken soms niet genomen zoals dat zou moeten, aangezien er steeds opmetingen zijn om de 50m met wat extra punten op de oevers tussen deze intervallen van 50m, verbindt civil soms het midden van de rivier met de oever, wat een vertekend en onjuist beeld geeft
Mijn vraag is dus of ik ergens kan instellen dat de surface opgebouwd wordt, rekening houdend met een bepaalde opgegven richting (de as van de rivier (polyline of alighnment of zo)) zodat ik niet manueel alle verindingen moet gaan nazien en aanpassen via Add Lines/ Swap Edge enz???
door Rutger Wuyts

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Jordy Brouwers
  • Jordy Brouwers's Profielfoto Offline
  • Platinum lid
  • Platinum lid
  • Berichten: 371

Beantwoord door Jordy Brouwers in topic Surface hoofdrichting instellen verbinden punten?

Posted 19 jun 2009 14:24 #374
Je kunt dit doen door proximity breaklines te gebruiken. alleen zul je er wel veel van moeten maken ben ik bang, afhankelijk van je meting.
bij proximity breaklines wordt de richting van de drieheken aangegeven door de ligging van de breaklines, zonder de hoogte van die lijnen te gebruiken.
door Jordy Brouwers

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Richard de Nier
  • Richard de Nier's Profielfoto Offline
  • Senior lid
  • Senior lid
  • Berichten: 66

Beantwoord door Richard de Nier in topic Surface hoofdrichting instellen verbinden punten?

Posted 29 jun 2009 10:54 #407
Even een aanvulling op Jordy zijn oplossing.
De driehoekjes kunnen inderdaad elke kant opgaan. Zeker bij grote onderlinge afstanden geeft dat ongewenste effecten. Door extra lijnen toe te voegen of te gebruiken uit bijvoorbeeld een GBKN kun je met Proximity Breaklines afdwingen dat driehoekjes deze gaan volgen zonder dat de zwaarde naar de gebruiktelijnen gaan.
Hiermee kun je dus ook een AHN punten bestand zuiverder maken door deze naar de gbkn lijnen spelte laten refereren. Zie mijn document over het verschil in gebruik tussenpunten en lijnen bij het maken van een surface.
door Richard de Nier

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Pascal Wesolek