Data uitwisselen

  • Rob van Well
  • Rob van Well's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Bezoeker
  • Bezoeker

Data uitwisselen werd gestart door Rob van Well

Posted 24 aug 2009 17:28 #536
Om een goed beeld te krijgen over samenwerking met partijen die geen gebruik maken van Civil3D, ben op zoek naar een overzicht van 3D software (Civil) en de mogelijkheid van uitwisseling. Het gaat dan over direct gebruik van elkaars data of d.m.v. im- en export van gegevens al of niet met behoud van intelligente objecten

Wie kan mij helpen
Last Edit:16 sep 2009 22:07 door Rob van Well
Laatst bewerkt 16 sep 2009 22:07 doorJordy Brouwers.

Please Inloggen or een account aanmaken to join the conversation.

  • Hans Lammerts
  • Hans Lammerts's Profielfoto
  • Bezoeker
  • Bezoeker

Beantwoord door Hans Lammerts in topic Data uitwisselen

Posted 24 aug 2009 22:28 #539
Hoi Rob, De meeste next-level 3D CAD software is DWG/DGN compatible. Intelligentie wordt doorgaans niet geexporteerd maar wordt bij exporteren geexplodeerd naar (lagere intelligentie) DWG definities. DWG is het Windows als het om CAD gaat, Je kunt op basis van DWG prima samenwerken met bijvoorbeeld Autocad 3D, Revit en Bentley software.. Alle DWG-exports tesamen vormen het multidisciplinaire model ... jakkie, het B-woord luidt BIM;-) Ik weet niet in hoeverre Civil3D IFC compatible is?
door Hans Lammerts

Please Inloggen or een account aanmaken to join the conversation.

  • Rob van Well
  • Rob van Well's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Bezoeker
  • Bezoeker

Beantwoord door Rob van Well in topic Data uitwisselen

Posted 25 aug 2009 13:19 #541
Hoi Hans, Bedankt voor je antwoord. Ik had ook al wel een vermoede dat de intilligentie niet meegenomen wordt bij het uitwisselen van bestanden, maar verwacht wel dat op basis van export naar landxml er meer mogelijk zoumoeten zijn. Weet je daar ook iets meer van? Gr. Rob
door Rob van Well

Please Inloggen or een account aanmaken to join the conversation.

  • Hans Lammerts
  • Hans Lammerts's Profielfoto
  • Bezoeker
  • Bezoeker

Beantwoord door Hans Lammerts in topic Data uitwisselen

Posted 25 aug 2009 14:11 #542
ik heb geen verstand van landXML, grensvlak met GIS. Misschien dat je je vraag ook eens moest voorleggen in een GIS hoek
door Hans Lammerts

Please Inloggen or een account aanmaken to join the conversation.

  • Jordy Brouwers
  • Jordy Brouwers's Profielfoto Offline
  • Platinum lid
  • Platinum lid
  • Berichten: 371

Beantwoord door Jordy Brouwers in topic Data uitwisselen

Posted 25 aug 2009 14:59 #544
Het is op dit moment vaak passen en meten om goed te kunnen samenwerken met data, en sterk afhankelijk van de gebruikte programmatuur. MX en C3D kunnen bijvoorbeeld overweg via Genio, Landxmlof via de DWG. Wel gaat daar (enige) intelligentie verloren op dit ogenblik. 100% is het dus nog niet. De integratie van C3D en Revit bijvoorbeeld begint langzaam te komen, en de herbruikbaarheid van data in verschillende applicatie sis iets waar Autodesk zicht op richt, getuige ook de presentatie van Ian McGregor op de gebruikersdag. Maar voor het zover is...
door Jordy Brouwers

Please Inloggen or een account aanmaken to join the conversation.

  • Rudy De Smedt
  • Rudy De Smedt's Profielfoto
  • Bezoeker
  • Bezoeker

Beantwoord door Rudy De Smedt in topic Re:Data uitwisselen

Posted 15 sep 2009 15:36 #586
Hallo Rob,


Het klinkt wat algemeen vind ik. Welke gegevens wil je overdragen naar welke andere applicatie?

Naar mijn idee ook rekening houden met het feit dat het niet altijd het bestandsformaat alleen is, maar ook de applicatie zelf die bepaald of iets intelligent behandeld wordt.

Ik geef een voorbeeld.
In Civil 3D kan je een terrein maken op basis van een txt/xls lijst met punten. Dit is statisch en opnieuw in te lezen bij wijziging van de brondata. Lees je diezelfde txt/xls in MS Acces in en je maakt een terrein aan in civil 3D op basis van die Acces, dan is die dynamisch gekoppeld bij wijzigingen van de getallen in Acces.

Zo moeten we ook duidelijk zijn dat sommige applicaties een dwg met overgangsbogen kunnen lezen en andere applicaties zullen deze overgangsboog benaderen door cirkelsegmenten. Terwijl het over dezelfde dwg gaat.

Denk dus dat het niet zo algemeen mag gesteld worden, maar dat we scherper onderscheid moeten maken over wat je eigenlijk wil doen.


Rudy
door Rudy De Smedt

Please Inloggen or een account aanmaken to join the conversation.

Moderators: Pascal Wesolek