vinden en toevoegen luchtfotografie

  • mwullink
  • mwullink's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Bezoeker
  • Bezoeker

vinden en toevoegen luchtfotografie werd gestart door mwullink

Posted 18 jun 2014 10:06 #2591
Beste Forumleden,

Ik ben als Revit / Autocad man zowel met Civil 3D als Infraworks aan het pionieren en krijg hier als best aardige (schetsontwerp) zaken voor elkaar.
Waar ik echter tegen aan loop is dat ik graag het plaatje wat aangekleed wil hebben, juist het oog wil ook wat bij ontwerpschetsen toch?
Nu ben ik op allerlei manieren al aan het kijken of ik iets van luchtfotografie, google maps, bing maps, etc. kan vinden en gebruiken om over mijn surface heen te leggen, maar ik kan nog niet vinden hoe ik een plaatje kan vastleggen/vinden om te kunnen gebruiken. In Civil 3d (en autocad) heb je wel de mogelijkheid om een bing map als achtergrond te gebruiken bijvoorbeeld, maar dit kun je niet opslaan als (geo)tiff, jpg, oid.

Kan iemand mij helpen? Ik ben geen (enorme)GIS bekende / gebruiker, maar houdt mij met name bezig met tunnels, viaducten etc.
Het zal dan ook geen dagelijks gebruik zijn en om hier een (betaal)abonnement voor af te sluiten gaat dan ook wat te ver denk ik.
door mwullink

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Bob Visser
  • Bob Visser's Profielfoto
  • Bezoeker
  • Bezoeker

Beantwoord door Bob Visser in topic vinden en toevoegen luchtfotografie

Posted 19 jun 2014 15:38 #2592
Als je een GBKN hebt met herkenbare onderdelen als gebouwen: in google maps ver genoeg inzoomen (wel zodanig dat je de herkenbare gebouwen er bij neemt) en dan kopieren met alt + print screen. Dan plakken in paint, opslaan als jpg en dan onder je tekening hangen.
door Bob Visser

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • mwullink
  • mwullink's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Bezoeker
  • Bezoeker

Beantwoord door mwullink in topic vinden en toevoegen luchtfotografie

Posted 19 jun 2014 15:51 #2593
Beste Bob,

Bedankt voor je reactie. Dit trucje ken ik al wel, echter is wat omslachtig m.i.
En als je een wat groter werkgebied hebt moet je behoorlijk veel screenshots maken en aan elkaar plakken om een helder beeld te krijgen.
Ik zou graag een foto oid kunnen invoegen die voldoende scherp is en meteen op juiste schaal en op juiste coördinaten staat.
Misschien wat veeleisend :)
door mwullink

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Luc Graus
  • Luc Graus's Profielfoto
  • Bezoeker
  • Bezoeker

Beantwoord door Luc Graus in topic vinden en toevoegen luchtfotografie

Posted 20 jun 2014 08:42 #2594
Hallo Mark,

Mischien dat dit je iets verder helpt

pdokloket.nl/nl/actueel/nieuws/artikel/0...grond-luchtfoto-live

Je kan op pdok luchtfoto's downloaden door middel van een WMS server in autocad.
Gebruik in autocad de functie ''Planning and Analysis'' en daar staat onder home direct links in de ribbon Connect.




Ik teken meestal een rectangle maak een printscreen van het gedeelte dat je nodig hebt, zorg dat je de rectangle ook mee printscreent zo kun je later deze punten weer invoegen op de juiste plek.
Als je de Jpeg/Png weer in hebt gevoegd aan je autocad tekening exporteer hem dan met rasterdesign naar een ECW (worldfile).

ECW kunnen weer worden ingeladen in Infraworks, waarschijnlijk zul je in infraworks met je coordinaten systeem moeten spelen (RD en RDNEW) kan nog wel eens verschillen.

Zelf had ik de eerste keer wat problemen met de positionering van de luchtfoto's omdat er iets fout was gegaan met het prinstcreenen van de foto's
zoals je hieronder kunt zien



hoop dat je wat verder komt!
Last Edit:20 jun 2014 08:52 door Luc Graus
Laatst bewerkt 20 jun 2014 08:52 doorLuc Graus.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • mwullink
  • mwullink's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Bezoeker
  • Bezoeker

Beantwoord door mwullink in topic vinden en toevoegen luchtfotografie

Posted 20 jun 2014 10:19 #2595
Beste Luc,

Bedankt voor de tip! Helemaal nog niet aan gedacht om op deze manier de luchtfoto-service van PDOK te gebruiken.
Blijft nog wat knippen en plakken, maar is al een stuk zuiverder dan een screenshot van google of bing maps.
door mwullink

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Luc Graus
  • Luc Graus's Profielfoto
  • Bezoeker
  • Bezoeker

Beantwoord door Luc Graus in topic vinden en toevoegen luchtfotografie

Posted 20 jun 2014 10:34 #2596
Klopt, het blijft nog wat omslachtig.
Er zon nog andere manieren, zal even kijken of ik het hier kan neerzetten, maar dat zal iets voor volgende week worden.
Last Edit:20 jun 2014 10:34 door Luc Graus
Laatst bewerkt 20 jun 2014 10:34 doorLuc Graus.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Pascal Wesolek