Bolle bermen laten snijden met maaiveld
- Robin de Kam
- Offline Onderwerp Auteur
- Nieuw lid
Bolle bermen laten snijden met maaiveld werd gestart door Robin de Kam
Posted 19 jul 2010 14:00 #1439
Wie - o - wie....
We willen bollebermen toepassen met een straal van 40m. Het is de bedoeling deze straal als het ware als een LinkSlopeToSurface te laten snijden met het maaiveld.
M.i. bestaat er (nog) geen subassembly met een gebogen link dus hebben we reeds een PL met een R40m omgezet via CreateSubassemblyFromPolyline naar een subassembly.
Reslutaat is een fixed breedte en hoogte, zonder snijding met maaiveld.
Iemand een idee hoe dit probleem op te lossen? eventueel met workaround?
We willen bollebermen toepassen met een straal van 40m. Het is de bedoeling deze straal als het ware als een LinkSlopeToSurface te laten snijden met het maaiveld.
M.i. bestaat er (nog) geen subassembly met een gebogen link dus hebben we reeds een PL met een R40m omgezet via CreateSubassemblyFromPolyline naar een subassembly.
Reslutaat is een fixed breedte en hoogte, zonder snijding met maaiveld.
Iemand een idee hoe dit probleem op te lossen? eventueel met workaround?
door Robin de Kam
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jeroen Roerade
- Bezoeker
Beantwoord door Jeroen Roerade in topic Re:Bolle bermen laten snijden met maaiveld
Posted 23 jul 2010 11:49 #1446
Interessante vraag. Als het opgelost kan worden, ook vast een interessante oplossing
Ik denk dat een grote hindernis hierbij is het definiëren van de bolling in het 3D model. Een boog kent in een y-z stelsel namelijk 2 y-waarden voor (bijna) elke z waarde. En dat is niet mogelijk in een corridor of surface.
Bij het definiëren van de bolling zul je dus een voorwaarde moeten programmeren zodat de boog alleen opbouwt in het 2de en 3de kwadrant.
Maar hoe dat allemaal te doen, tja..
Ik denk dat een grote hindernis hierbij is het definiëren van de bolling in het 3D model. Een boog kent in een y-z stelsel namelijk 2 y-waarden voor (bijna) elke z waarde. En dat is niet mogelijk in een corridor of surface.
Bij het definiëren van de bolling zul je dus een voorwaarde moeten programmeren zodat de boog alleen opbouwt in het 2de en 3de kwadrant.
Maar hoe dat allemaal te doen, tja..
door Jeroen Roerade
- Jeroen Tishauser
- Junior lid
Beantwoord door Jeroen Tishauser in topic Re:Bolle bermen laten snijden met maaiveld
Posted 23 jul 2010 12:36 #1447
Ik denk dat je corridor onnoemelijk zwaar wordt, niet? Wat zou kunnen is dat je definieert in hoeveel segmenten je deze bolling gaat maken. Dat lijkt me mogelijk.
Stel je hebt het over ophoging en we gaan er vanuit dat de bovenkant van je berm vlak is. (helling 0) dan kan je vanaf dit '0-punt' elk volgende punt laten berekenen y = x^2/2R waarin Y de hoogte is vanaf dit 0-punt, x de afstand en r de straal. x geef je dan gewoon steeds een waarde, hoe minder, hoe mooier je boog.
Ook kan je je gewenste eind helling maximaliseren door de controle in te bouwen of de helling niet groter is zeg i% waarin i = x/0.01R ongeveer. de x is dan de totale afstand vanaf dat eerdere 0-punt.
Uiteraard je subassembly laten controleren of je niet al onder maaiveld zit en dan een link to slope opnemen in de code.
alternatief op dit laatste is dat je gewoon een daylight rechte maakt naar je terrein en een boog tussen het 0-punt en de gevonden snijding maakt, volgens het bovenstaande principe.
hopelijk kan je hier wat mee... en hopelijk kan je .net... hoor het anders wel.
Stel je hebt het over ophoging en we gaan er vanuit dat de bovenkant van je berm vlak is. (helling 0) dan kan je vanaf dit '0-punt' elk volgende punt laten berekenen y = x^2/2R waarin Y de hoogte is vanaf dit 0-punt, x de afstand en r de straal. x geef je dan gewoon steeds een waarde, hoe minder, hoe mooier je boog.
Ook kan je je gewenste eind helling maximaliseren door de controle in te bouwen of de helling niet groter is zeg i% waarin i = x/0.01R ongeveer. de x is dan de totale afstand vanaf dat eerdere 0-punt.
Uiteraard je subassembly laten controleren of je niet al onder maaiveld zit en dan een link to slope opnemen in de code.
alternatief op dit laatste is dat je gewoon een daylight rechte maakt naar je terrein en een boog tussen het 0-punt en de gevonden snijding maakt, volgens het bovenstaande principe.
hopelijk kan je hier wat mee... en hopelijk kan je .net... hoor het anders wel.
door Jeroen Tishauser
- Robin de Kam
- Offline Onderwerp Auteur
- Nieuw lid
Beantwoord door Robin de Kam in topic Re:Bolle bermen laten snijden met maaiveld
Posted 23 jul 2010 14:27 #1448
Jeroen T,
Jouw reactie begint denk ik in de richting te komen van een oplossing.
Helaas kan ik niet programmeren, maar er zijn natuurlijk wel knappe bollen die dat zouden kunnen doen.
Aangezien er in het wegontwerp vaak bolle en holle vormen voorkomen (onderafrondingen van taluds e.d.) lijkt mij dit toch een welkome aanvulling op de bestaande tools. Wellicht dat de heren bij Autodesk hier al aan bezig zijn....zou een mooie toevoeging zijn.
Bedankt voor de inbreng....!
Jouw reactie begint denk ik in de richting te komen van een oplossing.
Helaas kan ik niet programmeren, maar er zijn natuurlijk wel knappe bollen die dat zouden kunnen doen.
Aangezien er in het wegontwerp vaak bolle en holle vormen voorkomen (onderafrondingen van taluds e.d.) lijkt mij dit toch een welkome aanvulling op de bestaande tools. Wellicht dat de heren bij Autodesk hier al aan bezig zijn....zou een mooie toevoeging zijn.
Bedankt voor de inbreng....!
Last Edit:23 jul 2010 14:28
door Robin de Kam
Laatst bewerkt 23 jul 2010 14:28 door Robin de Kam.
- Jordy Brouwers
- Platinum lid
Beantwoord door Jordy Brouwers in topic Re:Bolle bermen laten snijden met maaiveld
Posted 23 jul 2010 14:39 #1449
Jeroen heeft ook een
handleiding
voor het schrijven van Subassemlies geschreven.
Hierin zit een talud met een opbolling (niet met een straal). Wellicht kun je daar eens naar kijken, en evt iets 'verbouwen'
Hierin zit een talud met een opbolling (niet met een straal). Wellicht kun je daar eens naar kijken, en evt iets 'verbouwen'
Last Edit:23 jul 2010 14:39
door Jordy Brouwers
Laatst bewerkt 23 jul 2010 14:39 door Jordy Brouwers.
- Jeroen Tishauser
- Junior lid
Beantwoord door Jeroen Tishauser in topic Re:Bolle bermen laten snijden met maaiveld
Posted 23 jul 2010 14:59 #1450
Lijkt me een leuk idee voor op het strand...
Lukt het niet, dan kan ik wel eens wat proberen. Je mag het wat mij betreft op de takenlijst schrijven.
Lukt het niet, dan kan ik wel eens wat proberen. Je mag het wat mij betreft op de takenlijst schrijven.
door Jeroen Tishauser
Moderators: Pascal Wesolek