Civil 3D 2012 Survey vraag

• luit
  • Onderwerp Auteur
  • Bezoeker
  • Bezoeker

Civil 3D 2012 Survey vraag werd gestart door luit

Posted 22 sep 2011 08:51 #2097
Goedemorgen,

Ik had eindelijk eens wat tijd over en ben bezig gegaan in C3D 2012 met het survey gedeelte.

Ik ben er op dit moment zover mee dat uit de csv lijnen worden gecreeerd, in goede laag en kleur etc komen(figure prefix database).

Maar mijn vraag is hoe ik nu losse puntobjecten goed laat weer geven. Op dit moment, word een lantaarnpaal of put/kolk standaard weergegeven.

Ik kan bij Point Groups wel een nieuwe aanmaken, en hier het blok aan hangen wat ik zou willen, maar dan moet ik elke keer dat ik Survey Data importeer ook de hele point group updaten. Als ik dat doe neemt bijvoorbeeld de lantaarnpaal niet automatisch de juiste style aan.

Tevens nog een vraag: is het mogelijk om een standaard offset lijn te laten creeeren. dit wanneer ik bijvoorbeeld een voorkant band meet, binnen automatisch de offset van 18 cm (in dit geval band 18) mee te laten geven?

En is het mogelijk om uit gemeten 2 punts symbolen een block te laten genereren? voorbeeld: ik meet een inspectieput in de rechter onderhoek, daarna in de linkeronderhoek, en dat er een blok aligned word op deze 2 punten zodat er een automatisch vierkante put word gegenereerd?

Het zijn wel veel vragen in 1 keer, maar wie helpt me een beetje op weg...

bij voorbaat dank,

Luit
door luit

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• jurjen van den Berge
  • Bezoeker
  • Bezoeker

Beantwoord door jurjen van den Berge in topic Re:Civil 3D 2012 Survey vraag

Posted 22 sep 2011 12:14 #2098
Luit,

Ik heb in ieder geval 1 oplossing voor je:
- Maak voor de puntobjecten in de description key set een eigen set aan (liefst in je template);
- Kies edit keys;
- De key moet gelijk zijn aan de puntcode die bij het inmeten gebruikt wordt;
- Voeg de benodigde keys met bijbehorende stijlen toe, onder style kun je de point style kiezen (moet vooraf gedefinieerd zijn!) en onder label style het label.
- De andere opties kun je invullen zoals je wilt.

Offsetten: volgens mij niet automatisch, mogelijk kan dit wel bij het meten zelf.

2 punts block: volgens mij niet.

Mocht iemand hier iets op weten, ik hoor het graag.

Gr. Jurjen
door jurjen van den Berge

• Anton Huizinga
  • Premium lid
  • Premium lid

Beantwoord door Anton Huizinga in topic Re:Civil 3D 2012 Survey vraag

Posted 23 sep 2011 09:27 #2099
Een offset kun je meten.

2-punts symbolen kun je niet meten. Wel een punt en een lijn en als tweede meting het eindpunt van die lijn (buiten net zoveel werk) en binnen kun je het blok dan bijdraaien op die lijn. Klein beetje meer werk binnen.
door Anton Huizinga

• luit
  • Onderwerp Auteur
  • Bezoeker
  • Bezoeker

Beantwoord door luit in topic Re:Civil 3D 2012 Survey vraag

Posted 23 sep 2011 09:59 #2100
met de description key set ben ik er uitgekomen. de punten worden nu goed benoemd.

Ik heb nu een meting vericht volgens de Line Code Set. maar nu pakt C3D bijvoorbeeld de begin (b meetcode) en e (end meetcode) niet mee in de description key set. ik meet dan bijvoorbeeld als description: 'b asfalt', daarna meet ik de lijn verder met code 'asfalt', ik sluit de lijn met 'e asfalt'. in de description key set staat wel een 'Description Key Format' maar heb al meerdere $ formats geprobeerd, maar hoe geef ik nu aan dat bijvoorbeeld 'b asfalt' ook hoort bij 'asfalt'.

Zit dit ergens verborgen in 'Description Key Format'?

bedankt alvast!
door luit

• mrozier@unihorn.nl
  • Bezoeker
  • Bezoeker

Beantwoord door mrozier@unihorn.nl in topic Re:Civil 3D 2012 Survey vraag

Posted 24 nov 2011 14:39 #2146
Wij werken al 3 jaar onze metingen uit in Civil.
Binnen civil zijn lijnen en punten 2 aparte dingen.
cogopoints kan je bijvoorbeeld kopieeren en surveyfigures niet. Dit komt ook weer terug in de locatie van bewerken en aanpassen van een meetsysteem.

Wij werken met een template en een prefix database.
in de template staan de juiste layerbenamingen voor de cogopoints en surveyfigures.
In de descriptionkeyset staan de blocks welke we gebruikt hebben voor tonen cogopoint en je kan al labels hangen aan de points. Zo komt bij elk meetpunt bij ons de code en puntnummer te staan, naderhand kun je die dan makkelijk wijzigen met de edit survey points. Putten krijgen bij ons direct een NAP-hoogte mee.

Voor lijnen moet je in survey de Line Code Set gebruiken. Hier zijn de verschillende mogelijkheden die civil heeft voor een lijn en je kan hier aangeven hoe je de code's onderling scheid.
Wat zit hier in: Start, End, Horizotale en Verticale(plus is omhoog min omlaag) offset, Rightturn (- getal is leftturn), curve en circle.

Alle benodigdheden die je gebruikt met een meetsysteem zit in civil. In veel gevallen is het zoeken en uitproberen, maar als het werkt dan ziet het er goed uit.

Martin
door mrozier@unihorn.nl

• luit
  • Onderwerp Auteur
  • Bezoeker
  • Bezoeker

Beantwoord door luit in topic Re:Civil 3D 2012 Survey vraag

Posted 25 jan 2012 11:24 #2176
ik ben er inmiddels al een tijdje mee aan het werk, het werkt prima. ook 2 punts gemeten waardes met automatische blok generatie werkt.

ben er zeer over te spreken, het is alleen wel een lange weg om alles werkend en geordend te krijgen.
door luit

Moderators: Pascal Wesolek