Importeren BGT via .GML bestanden in Civil3D

  • Bert Douma
  • Bert Douma's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Bezoeker
  • Bezoeker

Importeren BGT via .GML bestanden in Civil3D werd gestart door Bert Douma

Posted 04 okt 2015 19:43 #2779
Beste mensen,

Zoals jullie misschien wel hebben vernomen komt de BGT eraan.
Voor zover ik het begrijp uit een wirwar aan vage websites die hiervoor in het leven zijn geroepen wordt dit de vervanger van de GBKN.
Sinds enige tijd is er een downloadsite beschikbaar waarop je keurig een gebied aan kan geven wat je wil downloaden. Tot zover alles naar wens. Het probleem is dat als ik data wil downloaden ik een ZIP bestandje krijg met daarin een X aantal *.GML bestanden. Deze zouden via mapimport te importeren moeten zijn in Civil3D, maar ik krijg het niet voor elkaar. Ik zag dat er een paar jaar geleden ook al een keer een vraag over is gesteld en dat het toen ook al lastig was om GML bestanden te importeren. Maar hoe ik het ook probeer ik krijg altijd een foutmelding, namelijk 'Invalid data or no data found.' Vervolgens klik ik op OK en is er dus alsnog een leeg bestand.
In enkele gevallen krijg ik wel een soort import schermpje waarin ik van alles kan instellen, maar uiteindelijk krijg ik daarna weer dezelfde foutmelding.
Hoe los ik dit op, ik moet toch gewoon informatie te zien krijgen?

-Ik werk met Civil3D 2016, en ook Map 2016 heb ik geprobeerd.
-Ik heb een dataset van een gebied waarvan ik zeker weet dat deze reeds beschikbaar is (gemeente Dronten)

Kan iemand helpen, of herkent iemand dit probleem?
Bij voorbaat bedankt!
door Bert Douma

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Lammerts
  • Lammerts's Profielfoto Offline
  • Premium lid
  • Premium lid
  • Berichten: 144

Beantwoord door Lammerts in topic Importeren BGT via .GML bestanden in Civil3D

Posted 05 okt 2015 22:43 #2780
Ik heb er eerder ook eens mee zitten stoeien. Een college kon het volgens mij wel importeren.
Niet kunnen achterhalen waar het in zit. Misschien als tip

- probeer Q/A via pdok forum
www.pdok.nl/nl/forums/pdok-technische-onderwerpen

- probeer het via een omweg, ander format gml => .. conversie via Qgis?
www.qgis.org/nl/site/forusers/download.html
door Lammerts

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Richard de Nier
  • Richard de Nier's Profielfoto Offline
  • Senior lid
  • Senior lid
  • Berichten: 66

Beantwoord door Richard de Nier in topic Importeren BGT via .GML bestanden in Civil3D

Posted 06 okt 2015 11:55 #2781
GML kun je gewoon inlezen in C3D via het commando MAPIMPORT en dan de extensie op GML zetten.
Probleem is dan wel dat je alleen vlakinformatie krijgt. Terwijl je in de oude GBKN lijnen had.
Lijnen heb je nodig om te kunnen construeren. Een aantal gemeentes hebben conversie tools gemaakt (bijvoorbeeld via FME) waarbij de vlakinformatie wordt omgezet naar lijninformatie en als ze het goed doen meteen in de NLCS lagen opbouw. Amsterdam is zo'n gemeente die druk doende is om een match te maken tussen de BGT en de NLCS. Daarbij zijn een aantal zaken aan het licht gekomen die niet matchen en daar zal de NLCS op aangepast moeten worden.
door Richard de Nier

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Richard de Nier
  • Richard de Nier's Profielfoto Offline
  • Senior lid
  • Senior lid
  • Berichten: 66

Beantwoord door Richard de Nier in topic Importeren BGT via .GML bestanden in Civil3D

Posted 06 okt 2015 11:58 #2782
Stuur mij anders je zip file dan kan ik een kijken waar het mis gaat, want ik kan zonder problemen een GML inlezen.
Moet er wel bij vermelden dat GML in allerlei dialecten geschreven kan worden. Misschien gaat er daar iets mis.
door Richard de Nier

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Bert Douma
  • Bert Douma's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Bezoeker
  • Bezoeker

Beantwoord door Bert Douma in topic Importeren BGT via .GML bestanden in Civil3D

Posted 06 okt 2015 12:17 #2783
Hoi Richard,
Bedankt voor je reactie, zelf ben ik verder niet bekend met GML bestanden, maar het is in elk geval goed om te horen dat er al op diverse plekken gewerkt wordt aan conversietools.
Maar zoals ik al aangaf heb ik het reeds met mapimport geprobeerd, ook met de door jou benoemde instellingen. Probleem is dat ik dan gelijk de genoemde foutmelding krijg. Zoals Hans hierboven al aangeeft, en zoals uit een eerder topic al blijkt kunnen sommige mensen kennelijk wel GML bestanden importeren en andere mensen niet, zonder duidelijk aanwijsbare reden. Dit probleem was een aantal jaren geleden hier op het forum ook al bekend als ik teruglees en toen ook niet echt op te lossen, en het blijkt zich dus nu nog steeds voor te doen, ik hoopte eigenlijk dat iemand inmiddels het ei van Columbus had gevonden...
Maar ik vermoed dat er een oplossing van de kant van Autodesk gezocht moeten worden.
Desalniettemin kan ik je de zip bestand sturen, geen probleem, ik ben wel benieuwd of jij dit bestand wel in kan lezen.
door Bert Douma

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Bert Douma
  • Bert Douma's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Bezoeker
  • Bezoeker

Beantwoord door Bert Douma in topic Importeren BGT via .GML bestanden in Civil3D

Posted 06 okt 2015 12:21 #2784
Toen drukte ik perongeluk op toevoegen en was mijn tekst geplaatst.
Ik heb in elk geval het ZIP bestand toegevoegd als bijlage, maar ik heb de extentie veranderd in .TXT, als je hem terugveranderd in .ZIP zou je ermee uit de voeten moeten kunnen....

Bijlage niet gevonden

Last Edit:06 okt 2015 12:24 door Bert Douma
Laatst bewerkt 06 okt 2015 12:24 doorBert Douma.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Pascal Wesolek