Civil 3D Template Usergroup NL van m naar mm

  • Tim van Brouwershaven
  • Tim van Brouwershaven's Profielfoto Offline Onderwerp Auteur
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
  • Berichten: 3

Civil 3D Template Usergroup NL van m naar mm werd gestart door Tim van Brouwershaven

Posted 24 sep 2019 09:50 #3216
Goedemorgen,

Ik gebruik Civil3D 2020 met de Nederlandse Country kit, hierbij zitten de templates van de Usergroup.
Voor een opdracht wil ik mijn tekening aanleveren in millimeters ipv meters.
Wat ik ook probeer, ik krijg mijn tekening niet in de juiste unit grootte.

Wat ik probeer is het volgende:
Mijn tekening staat in RD-coördinaten, dit wil ik graag zo houden.
Door middel van het commando "-dwgunits" probeer ik mijn units aan te passen naar millimeters.
Omdat ik niet wil dat de coördinaten veranderen kies ik ervoor om de huidige objecten niet te verschalen naar de nieuwe unit maat.
Vervolgens gebeurt er niks, maar staat er wel dat de tekening in millimeters is.

Oftewel, ik teken een vierkant in het template van 10 bij 10 meter. Daarna pas ik met het commando "-dwgunits" mijn drawing units aan naar millimeters, zonder te verschalen maar wel met het verschalen van alle nieuwe tekeningen die ingeladen worden. Vervolgens meet ik mijn vierkant op en naar mijn idee zou er nu dus 10.000 bij 10.000 moeten staan. Het vierkant is niet verschaalt, maar de units zijn aangepast. Echter, zodra ik het vierkant op meet, blijft er gewoon 10 bij 10 staan en bij het inladen van de geologische kaart zie ik dat het vierkant idd 10 bij 10 meter is.

Mijn vraag is nu, is er een template van de usergroup in mm waarbij deze instellingen al ingesteld zijn?
En hoe kan ik dit zelf instellen zodat ik mijn tekeningen netjes in millimeters, maar wel op RD-coördinaten, kan tekenen?

Bij voorbaat dank,

Tim
door Tim van Brouwershaven

Please Inloggen or een account aanmaken to join the conversation.

  • Pascal Wesolek
  • Pascal Wesolek's Profielfoto Offline
  • Moderator
  • Moderator
  • Berichten: 42

Beantwoord door Pascal Wesolek in topic Civil 3D Template Usergroup NL van m naar mm

Posted 24 sep 2019 10:35 #3217
Hallo Tim,

Voor jouw eerste vraag heb ik een eenvoudig antwoord: Nee, de CIB heeft geen template beschikbaar welke geschikt is voor millimeters.
Civil 3D Object labels zijn nu zo ingesteld dat ze altijd de waarde in meters weergeven. Het omzetten van de units van meters naar millimeters zal niet werken. Een lijn van 10m wordt naar het omzetten van de units 10mm (drawing input blijft gelijk). Verschalen zou dan wel kunnen, echter denk ik niet dat Civil 3D het leuk vind als je objecten gaat verschalen. Wat ik wel af en toe doe, om raakvlakken met revit export te checken (ook in mm) is het inlezen van het Civil 3D - bestand (in mm) Xref-en in een tekening met de units MM. Dan is er een soort van conversie.

Wat moet je precies uitleveren?
- De Civil 3D objecten (dus Alignments, Corridors, Subassemblies) dat zal een hoop problemen opleveren, Civil 3D objecten zijn niet verschaalbaar.
- AutoCAD objecten (3D polylijn, Solids e.d.), deze kan je verschalen je mist dan alleen de dynamische koppeling.

Niet echt het antwoord waar je op hoopte denk ik..
Succes
Last Edit:24 sep 2019 10:36 door Pascal Wesolek
Laatst bewerkt 24 sep 2019 10:36 doorPascal Wesolek.

Please Inloggen or een account aanmaken to join the conversation.

  • Tim van Brouwershaven
  • Tim van Brouwershaven's Profielfoto Offline Onderwerp Auteur
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
  • Berichten: 3

Beantwoord door Tim van Brouwershaven in topic Civil 3D Template Usergroup NL van m naar mm

Posted 24 sep 2019 10:38 #3218
Bedankt voor de reactie,

Ik werk in principe niet in de Civil3D omgeving, dat is in dit geval niet nodig. Kan ik met de gewone template, in de "Drafting & Annotation" omgeving wel de bewerking uitvoeren uit mijn eerdere bericht?
door Tim van Brouwershaven

Please Inloggen or een account aanmaken to join the conversation.

  • Pascal Wesolek
  • Pascal Wesolek's Profielfoto Offline
  • Moderator
  • Moderator
  • Berichten: 42

Beantwoord door Pascal Wesolek in topic Civil 3D Template Usergroup NL van m naar mm

Posted 24 sep 2019 10:45 #3219
Ahzo.. ik ging er even vanuit dat je echt met Civil 3D bezig was. Dan is de meerwaarde van de gebruikersgroep template er ook niet echt.
Dan zou ik dus gewoon verschalen (verschalen vanaf het 0-punt, anders kloppen je coördinaten niet) én de drawing-units wijzigen.
door Pascal Wesolek
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Tim van Brouwershaven

Please Inloggen or een account aanmaken to join the conversation.

  • Tim van Brouwershaven
  • Tim van Brouwershaven's Profielfoto Offline Onderwerp Auteur
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
  • Berichten: 3

Beantwoord door Tim van Brouwershaven in topic Civil 3D Template Usergroup NL van m naar mm

Posted 24 sep 2019 10:58 #3220
Ik krijg het niet voor elkaar om de tekening in mm te zetten en dezelfde coördinaten te behouden.
Waarschijnlijk doe ik zelf iets verkeerd. Ik vraag wel aan een collega of hij me hierbij kan helpen.
In ieder geval bedankt voor de hulp!
door Tim van Brouwershaven

Please Inloggen or een account aanmaken to join the conversation.

  • Pascal Wesolek
  • Pascal Wesolek's Profielfoto Offline
  • Moderator
  • Moderator
  • Berichten: 42

Beantwoord door Pascal Wesolek in topic Civil 3D Template Usergroup NL van m naar mm

Posted 24 sep 2019 11:10 #3221
Je coördinaten moeten toch mee verschalen? De coördinaten komen dan in MM, en niet meer in Meters.
  1. Gebruik het command: SCALE
  2. Select Object > Selecteer objecten
  3. Specify base point > type je 0,0,0
  4. Specify scale factor > 1000
door Pascal Wesolek

Please Inloggen or een account aanmaken to join the conversation.

Moderators: Pascal Wesolek