Templates revit 2017 of hoger

  • Peter
  • Peter's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Bezoeker
  • Bezoeker

Templates revit 2017 of hoger werd gestart door Peter

Posted 24 jun 2017 20:57 #3063
Ik vroeg me af of er nog NLCS templates zijn voor Revit 2017 of hoger
door Peter

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • mwullink
  • mwullink's Profielfoto
  • Bezoeker
  • Bezoeker

Beantwoord door mwullink in topic Templates revit 2017 of hoger

Posted 26 jun 2017 07:25 #3065
Dag Peter,

Er is een werkgroep bezig om een update te geven aan de Revit templates.
Voor de nieuwste versie(s) wordt deze echter geheel herzien, dus dat kost nog even wat tijd.

mvg
Mark
door mwullink

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Lammerts
  • Lammerts's Profielfoto Offline
  • Premium lid
  • Premium lid
  • Berichten: 144

Beantwoord door Lammerts in topic Templates revit 2017 of hoger

Posted 04 jun 2018 10:29 #3130
Hoi Mark,
Jaar na dato
Wat is de op dit moment status van deze CIB template? BIj downloads staat 2015(!) als meest recent. Ik dacht dat updates van templates logischerwijs samengaan met een update van een nieuwe Revit release vanwege compabiliteit. Zoals dat ook netjes geregeld wordt met de C3D template. Vanwaar deze vertraging..?

Daarnaast, de relatie zijn U-bouw en in het bijzonder : stichting SRS (1). De NLRS van de deze stichting is inmiddels zover dat het is opgenomen op de lijst van aanbevolen standaards vanuit forum Open Standaarden . Dan lijkt met mij een logisch stap om voor infra deze lijn op te pakken en aansltuiting te zoeken. Want ons fraaie nederlandse landschap is natuurlijk niet te scheiden in óf 100% civiel óf 100% utiliteit. Mij lijkt het niet meer dan logisch (zeker voor Revit) om de verschillende werk- cq expertgroepen te laten samenwerken voor kruisbestuiving van kennis en kunde.

- In hoeverre is de CIB templates goed om IFC mee te maken conform de gestelde eisen.
- Hoe werken deze temlates met elkaar?
- Kan de CIB template voorzien in een goede logfile zoals bijvoorbeeld de NLRS dit doet?
Dat soort vragen.






1. www.revitstandards.org/nl/wat-de-nl-rs/
2. www.forumstandaardisatie.nl/standaard/nlrs
Last Edit:12 jun 2018 11:43 door Lammerts
Laatst bewerkt 12 jun 2018 11:43 doorLammerts.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Eric van Wijland
  • Eric van Wijland's Profielfoto Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
  • Berichten: 12

Beantwoord door Eric van Wijland in topic Templates revit 2017 of hoger

Posted 13 jun 2018 13:17 #3132

Wat is de op dit moment status van deze CIB template? BIj downloads staat 2015(!) als meest recent. Ik dacht dat updates van templates logischerwijs samengaan met een update van een nieuwe Revit release vanwege compabiliteit. Zoals dat ook netjes geregeld wordt met de C3D template. Vanwaar deze vertraging..?

De laatste te downloaden template is de 2016 versie. De 2017 versie komt zsm online (ik zal hem voor nu alleen de .rte op het forum zetten). Helaas kunnen we niet samen gaan met de releases van Revit want hiertussen zitten vaak veel verschillen en er zijn bedrijven (waaruit sommige leden van de werkgroep komen) die alleen even of oneven installaties uitrollen waardoor niet iedereen kan werken aan de template en het soms wel eens van 1 of 2 personen afhangt.

Daarnaast, de relatie zijn U-bouw en in het bijzonder : stichting SRS (1). De NLRS van de deze stichting is inmiddels zover dat het is opgenomen op de lijst van aanbevolen standaards vanuit forum Open Standaarden . Dan lijkt met mij een logisch stap om voor infra deze lijn op te pakken en aansltuiting te zoeken. Want ons fraaie nederlandse landschap is natuurlijk niet te scheiden in óf 100% civiel óf 100% utiliteit. Mij lijkt het niet meer dan logisch (zeker voor Revit) om de verschillende werk- cq expertgroepen te laten samenwerken voor kruisbestuiving van kennis en kunde.

2 jaar terug is er een werksessie gewees tom deze twee te vergelijken en er zit zoveel verschil in waardoor het moeilijk was om dit samen te voegen en dan alsnog aan de NLCS te kunnen houden (staat mij bij). Daarnaast moeten we veel 'trucjes' uithalen om standaard categories te gebruiken voor bijvoorbeeld pijlers en landhoofden, zodra deze categories ook worden toegevoegd kunnen we het misschien weer een keer bespreekbaar maken.

- In hoeverre is de CIB templates goed om IFC mee te maken conform de gestelde eisen.

Er is ooit een start gemaakt met een translatie bestand maar elke bedrijf heef thier weer zijn eigen wensen op dus op dit moment werken we alleen met de IFC exporters die worden geleverd door Autodesk als update.

- Kan de CIB template voorzien in een goede logfile zoals bijvoorbeeld de NLRS dit doet?

We waren met een logfile begonnen in 2015 en zijn een nieuwe gestart voor 2016.
Er vanuit gaande dat het geen toegevoegde waarde heeft om de logfile oneindig door te zetten, mochten gebruikers geïnteresseerd zijn in het verleden dan kunnen ze altijd nog de oude versie terugkijken.

Ik hoop je vragen hier mee beantwoorde te hebben.
door Eric van Wijland

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Lammerts
  • Lammerts's Profielfoto Offline
  • Premium lid
  • Premium lid
  • Berichten: 144

Beantwoord door Lammerts in topic Templates revit 2017 of hoger

Posted 15 jun 2018 10:48 #3136

- Er is ooit een start gemaakt met een translatie bestand maar elke bedrijf heef thier weer zijn eigen wensen op dus op dit moment werken we alleen met de IFC exporters die worden geleverd door Autodesk als update.


Om aan te geven waarom ik vraag naar mogelijke overlap cq. samenwerking van Revit activiteiten met de stichting Revit Standaards en CIB / NLCS is het goed om even de achtergrond te vertellen waar de overheid staat als het gaat om standaardisatie van BIM protocollen (eis en weder dienende). De overheid hecht erg veel waarde aan transparatie en continue instandhouding van standaards. Dat is een groot goed voor iedereen. Om dit te bereiekn heeft de overheid het 'Forum Standaardisatie' in het leven geroepen. Het Forum Standaardisatie richt zich op standaarden voor *.. gegevensuitwisseling .. * (as in .. .Bouw & Informatie .. ) .Nu kan een gegevensformaat of protocol als standaard kan op de twee mogelijke lijsten geplaatst worden, te weten 'AANBEVOLEN STANDAARDS' en de meest belangrijke lijst voor overheden , de 'PAS TOE OF LEG UIT' lijst. Voor GWW zijn er uiteraard ook standaards van belang zie ons werkzaamheden zullen beinvloeden. Onderstaand het drietal.

- NLCS => pas toe of leg uit (een protocol)
- NLRS => aanbevolen standaard. Deze moet gebruikt worden om de kwaliteit IFC te 'garanderen' (een protocol)
- IFC => pas toe of leg uit. (een bestandsformaat)

Ik verwacht dat opdrachtgevers er steeds meer oog voor zullen hebben en er naar gaan vragen en omdat het belang van goede IFC's ook in de GWW sector steeds meer wordt ingezien zal de weg naar NLRS ook logisch zijn. Zover ik weet is NLRS niet beperkt tot woningbouw of utiliteit. Dus je kunt jezelf afvragen waarom wij eigenwijze civielers er zonodig een een 'eigen' template op moeten nahouden die .. a. niet in zijn huidige vorm en beheer door de overheid zal wordt erkend,... en b. gebaseerd is een volledig achterhaald jaren tachtig principe die opmaak van tekeningen naleeft. Maar van de andere kant zitten we 'als sector' en Revit wel een beetje in de spagaat mijnsinziens. Feit is dat nu én NLCS én IFC kunnen worden gevraagd of zelfs geeist (.. maaaar .. de NLRS template ondersteund dit beide niet voor ons type constructiewerk).

Wat ik alleen maar wil aangeven is dat GWW Revit gebuik als geheel gebaat bij meer duidelijkheid en een soort van 'roadmap' (..om in software termen te spreken) waar het gaat om formaat uitwisseling en eisen vanuit de overheid (Provinvie, Rijkswaterstaat, ..ProRail?) Kunnen we NLCS en NLRS laten samenkomen? Wie pakt deze handschoen op?

Ik hoop dat je deze vervolgvraag kunt plaatsen
Last Edit:15 jun 2018 11:37 door Lammerts
Laatst bewerkt 15 jun 2018 11:37 doorLammerts.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Pascal Wesolek