Station Nijmegen in transitie: integraal bouwen met BIM & 4D

Algemeen

Zaal
Blauw
Tijd
10:40
Spreker(s)
Bram de Jong (Revit Modelleur | Royal HaskoningDHV)
Joost 't Hart (BIM Coördinator | Dura Vermeer)
Ingangniveau
Normale gebruikers
Software
Revit, Civil 3D, Recap, ACC, Navisworks, IFC, Inventor, Telka, Infraworks, Synchro

Omschrijving / Samenvatting

ProRail werkt in opdracht van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat tussen 2020-2028 aan het verbeteren van het reizen of vervoeren met de trein. Er moeten meer treinen kunnen rijden op het traject tussen Schiphol - Utrecht – Nijmegen. Om dit te kunnen doen zijn er aanpassingen nodig aan en rondom station Nijmegen.

Wat gaat er gebeuren rond station Nijmegen? Er komt meer groen in het projectgebied. Om het treinverkeer in de toekomst goed aan te kunnen is een nieuw perron nodig. Daarvoor wordt de perrontunnel langer gemaakt, waardoor er aan de westzijde ook een nieuwe ingang kan worden gebouwd: de Westentree. Verder komt er aan de westzijde ook een fietsenstalling. Om de extra treinen ’s nachts te kunnen parkeren en schoonmaken, wordt het bestaande terrein naast het station aangepast. De sporen en wissels worden aangepast zodat de treinen sneller kunnen vertrekken en binnenkomen. De monumentale perronkappen worden opgeknapt.

PHS wordt in stappen gerealiseerd. De bestaande perrontunnel met (rol)trappen en liften wordt vernieuwd zodat er meer ruimte is voor het groeiend aantal reizigers.

Revit als basis in een groot multi disciplineer integraal project. Met toepassing van BIM, 4D en visualisatie.