UItzetpunten genereren met Civil

  • Bas Hoorn
  • Bas Hoorn's Profielfoto
  • Bezoeker
  • Bezoeker

Beantwoord door Bas Hoorn in topic Re:UItzetpunten genereren met Civil

Posted 21 jun 2010 08:50 #1355
Hoi,

Wij maken alleen nog maar gebruik van Civil3D voor het uitzetten van modellen en punten. Via de Trimble link optie is het mogelijk om verschillende bestanden te genereren en uit te wisselen.
Indien er alleen punten uitgezet moeten worden gebruiken we cogo points, dit werk zeer goed. Je kunt handmatig aangeven bij welke nummering de punttelling moet beginnen en ook heb je veel keuze waar(op) punten "geprikt" moeten worden.
We gebruiken de cogo points ook voor het bepalen van freescijfers en asfaltcijfers. De punten combineren we dan weer met ons 3D model en meer heb je niet nodig op de weg.... kortom civil3D is DE oplossing!
Denk dat dit onderwerp geschikt is voor een blog. Ik zal eens kijken of ik hier een (duidelijk) verhaal over kan schrijven zodat iedereen er iets aan heeft.

Bas
door Bas Hoorn

Please Inloggen or een account aanmaken to join the conversation.

  • Remco Bastiaans
  • Remco Bastiaans's Profielfoto Offline
  • Premium lid
  • Premium lid
  • Berichten: 112

Beantwoord door Remco Bastiaans in topic Re:UItzetpunten genereren met Civil

Posted 21 jun 2010 18:29 #1356
Dat zou geweldig zijn Bas, als je iets hebt met plaatjes ter verduidelijking dan ontvang ik het graag zodat ik het onder jou naam kan plaatsen als technische blog!
door Remco Bastiaans

Please Inloggen or een account aanmaken to join the conversation.

  • Mike Starke
  • Mike Starke's Profielfoto Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
  • Berichten: 15

Beantwoord door Mike Starke in topic Re:UItzetpunten genereren met Civil

Posted 21 jun 2010 21:06 #1357
Wij gebruiken ook Civil3D voor het genereren voor uitzetpunten, in de meeste gevallen werkt dit prima maar de opties vind ik zeer beperkt.

Sinds vorig jaar werk ik met Sinpac C3d, deze module werkt onder Civil3D en is er helemaal in geïntegreerd zelfs in de ribbon.
Alle functies die ik in Civil mis zijn hier in verwerkt.
Enkele voorbeelden:
- Point3D, Cogo Point creëren en neemt automatisch de hoogte over van het geselecteerde object.
- Dynamic Links, Cogo Points dynamisch koppelen aan andere elementen zoals feature lines, surface en zelfs lengte profielen. Als je een van deze elementen aanpast dan veranderen de CogoPoints dynamisch mee, je kunt zelfs een offset mee geven waardoor je de uitzet punten van de kant weg kunt koppelen aan een aslijn.
- Interpoleren van bestaande CogoPoints langs een polyline dmv. twee bekende hoogtes.
- en nog zeer veel meer.

Heren uitzetters neem de moeite eens om er naar te kijken.

www.quuxsoft.com/Default.aspx

Enkele voorbeeld filmpjes staan onder de DEMOS pulldown
www.quuxsoft.com/videos/DynamicPointLinks.aspx
www.quuxsoft.com/videos/CurbFromProfiles.aspx
www.quuxsoft.com/videos/CurbFromFeatureLines.aspx

Het is jammer dat je voor deze handige functies een extra module moet kopen dit kunnen ze makkelijk bij autodesk inbakken, Civil3d is immers duur genoeg.

Groetjes,
Mike
door Mike Starke

Please Inloggen or een account aanmaken to join the conversation.

  • Simon Jansen
  • Simon Jansen's Profielfoto Offline Onderwerp Auteur
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
  • Berichten: 7

Beantwoord door Simon Jansen in topic Re:UItzetpunten genereren met Civil

Posted 22 jun 2010 00:02 #1358
Ziet er goed uit Mike. Ga de trial wel even downloaden en kijken of het iets is voor ons.

Zoals ook al gezegd in de openingspost mis ik zeker nog wat flexibiliteit in standaard C3D op dit gebied.

Tot nu toe hebben we altijd gewerkt met eigen routines die gebruik maken van blokken met puntnummers als attribuut.
Laatst was ik bezig om annotativiteit in onze werkwijze te krijgen. Dus ook annotatieve blokken voor uitzetpunten. Geen succes. Corrupte tekeningen, veel foutmeldingen, verkeerde coordinaten, bende!

Het overstappen naar 2011 is een mooi moment om hier eens verandering in aan te brengen. De collega's verwachten echter wel ALLE functionaliteit die we eerder hadden. Nog even puzzelen dus.

Het is in ieder geval goed om te horen hoe andere mensen hier mee omgaan.
En volgens mij hebben we hier inderdaad een mooi blog onderwerp te pakken.
We houden elkaar op de hoogte!

Simon
door Simon Jansen

Please Inloggen or een account aanmaken to join the conversation.

Moderators: Pascal Wesolek