Block exporteren naar 3ds max design
- Jan-Roelf Heerssema
- Onderwerp Auteur
- Bezoeker
Block exporteren naar 3ds max design werd gestart door Jan-Roelf Heerssema
Posted 20 jan 2011 13:51 #1754
Goedemiddag,
Ik ben een beetje aan het experimenteren met 3ds max design en nu wil ik vanuit Civil een (heel) aantal bomen exporteren naar 3ds max design.
Nu ondersteunt de dynimite exporter in civil niet het exporteren van blocks (voor zover ik weet). Daarom dacht ik dat het wellicht verstandig zou zijn om de blocks om te zetten in points om die vervolgens te exporteren en in max3d weer om te zetten in bomen. Vraag 1: kan dat?
Echter: de enige manier die ik heb gevonden om blocks om te zetten in points is via exploderen en dan omzetten van autocad punten in civil punten.
Nu wordt mij dat eigenlijk allemaal wat te omslachtig, dus mijn vraag 2 is: kan dat hele omplanten van bomen van civil naar 3ds max niet veel eenvoudiger?
Groet,
Jan-Roelf
Ik ben een beetje aan het experimenteren met 3ds max design en nu wil ik vanuit Civil een (heel) aantal bomen exporteren naar 3ds max design.
Nu ondersteunt de dynimite exporter in civil niet het exporteren van blocks (voor zover ik weet). Daarom dacht ik dat het wellicht verstandig zou zijn om de blocks om te zetten in points om die vervolgens te exporteren en in max3d weer om te zetten in bomen. Vraag 1: kan dat?
Echter: de enige manier die ik heb gevonden om blocks om te zetten in points is via exploderen en dan omzetten van autocad punten in civil punten.
Nu wordt mij dat eigenlijk allemaal wat te omslachtig, dus mijn vraag 2 is: kan dat hele omplanten van bomen van civil naar 3ds max niet veel eenvoudiger?
Groet,
Jan-Roelf
Last Edit:20 jan 2011 13:54
door Jan-Roelf Heerssema
Laatst bewerkt 20 jan 2011 13:54 door Jan-Roelf Heerssema.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jan-Roelf Heerssema
- Onderwerp Auteur
- Bezoeker
Beantwoord door Jan-Roelf Heerssema in topic Re:Block exporteren naar 3ds max design
Posted 20 jan 2011 16:07 #1755
Vraag 1 heb ik voor mezelf beantwoord: het kan prima... alleen het is dus wel een tikkeltje omslachtig, dus mocht iemand een beter methode hebben, dan hoor ik het graag.
door Jan-Roelf Heerssema
- Jordy Brouwers
- Platinum lid
Beantwoord door Jordy Brouwers in topic Re:Block exporteren naar 3ds max design
Posted 20 jan 2011 16:29 #1756
Misschien kun je delen, hoe je het gedaan hebt ?
door Jordy Brouwers
- Jan-Roelf Heerssema
- Onderwerp Auteur
- Bezoeker
Beantwoord door Jan-Roelf Heerssema in topic Re:Block exporteren naar 3ds max design
Posted 20 jan 2011 16:44 #1757
Ik heb een autoCAD point aan alle blocks toegevoegd via "refedit" "point" en dan een punt toegevoegd op het invoegpunt van je block. Vervolgens alle blocks ge"explode". Daarna alle onnuttige overblijfselen van het block ge-delete (zonder de autoCAD-punten te deleten).
Vervolgens via het 'create ground data' panel en het 'points' dropdownmenu gekozen voor 'convert AutoCAD Points'.
Vervolgens deze punten allemaal in een aparte 'point group' gezet en geexporteerd via dynamite.
In 3ds Max design weer geimporteerd via 'imported points' (in de dynamite explorer) en die kun je in de dynamite vsp civil explorer direct omzetten naar een boom naar keuze zonder tussenkomst van de object placement editor.
1 nadeel: al je bomen zijn exact hetzelfde: qua type en groote.
Vervolgens via het 'create ground data' panel en het 'points' dropdownmenu gekozen voor 'convert AutoCAD Points'.
Vervolgens deze punten allemaal in een aparte 'point group' gezet en geexporteerd via dynamite.
In 3ds Max design weer geimporteerd via 'imported points' (in de dynamite explorer) en die kun je in de dynamite vsp civil explorer direct omzetten naar een boom naar keuze zonder tussenkomst van de object placement editor.
1 nadeel: al je bomen zijn exact hetzelfde: qua type en groote.
Last Edit:20 jan 2011 16:47
door Jan-Roelf Heerssema
Laatst bewerkt 20 jan 2011 16:47 door Jan-Roelf Heerssema.
- Remco Bastiaans
- Premium lid
Beantwoord door Remco Bastiaans in topic Re:Block exporteren naar 3ds max design
Posted 20 jan 2011 18:42 #1758
Ik heb dit laatst ook aan de orde gehad en ik heb het iets anders gedaan. Ik heb eerst met data extraction de coordinaten van de blokken geëxporteerd naar een csv. Deze daarna direct weer geïmporteerd als civil 3d points. Gaat wellicht iets sneller, echter nog steeds omslachtig.
Zodra je deze pointgroup importeert via dynamite kun je inderdaad deze points eenvoudige omzetten naar bomen. Wellicht kun je de points random in een andere pointgroup zetten zodat je verschillende boomsoorten kunt kiezen in 3dsmax.
Remco
Zodra je deze pointgroup importeert via dynamite kun je inderdaad deze points eenvoudige omzetten naar bomen. Wellicht kun je de points random in een andere pointgroup zetten zodat je verschillende boomsoorten kunt kiezen in 3dsmax.
Remco
door Remco Bastiaans
- r.griffith@geonius.eu
- Bezoeker
Beantwoord door r.griffith@geonius.eu in topic Re:Block exporteren naar 3ds max design
Posted 09 feb 2011 13:15 #1780
Is het niet mogelijk om de bomen in autocad al 3d te plaatsen? M.a.w. in de autocad block editor het 2d boom figuurtje te vervangen voor een 3d boom (.3ds object). Dan staan in je autocad omgeving alle bomen in 3d op hun plek, en hoef je in 3ds max enkel de dwg in te laden.
Groeten Robin
Groeten Robin
door r.griffith@geonius.eu
Moderators: Pascal Wesolek