pipe networks

• Peter Doorduin
  • Offline Onderwerp Auteur
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid

pipe networks werd gestart door Peter Doorduin

Posted 09 mrt 2011 15:28 #1824
Ik probeer snel een groot aantal leidingen te modelleren in Civil. Ik heb een verzameling losse lijnen, polylijnen en 3d polylijnen. Wanneer ik probeer een pijp te maken, kan ik maar 1 object tegelijk selecteren, vervolgens moet ik voor ieder object de gewenste pijp kiezen. Kan dit niet sneller of handiger?

Ik heb ook geprobeerd een featureline te maken van verschillende losse objecten, het blijven dan losse elementen. Of is het mogelijk om een aantal feature line aan elkaar te knopen?

Peter Doorduin
gemeentewerken Rotterdam
door Peter Doorduin

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• r.griffith@geonius.eu
  • Bezoeker
  • Bezoeker

Beantwoord door r.griffith@geonius.eu in topic Re:pipe networks

Posted 10 mrt 2011 07:32 #1825
Beste Peter,

Het ligt eraan wat de bedoeling van de tekening wordt, als op ieder eindpunt van een lijn een put moet komen is het niet nodig om deze lijnen aan elkaar te knopen. Tevens ligt het eraan of je de hoogtes van de 3d polylijnen wil gebruiken.

Stel dat je een doorgaande leiding over een 3d polylijn wil maken waar eigelijk geen putten zitten op de knikpunten, dan kun je als volgt te werk gaan:

eerst moet je de 3dpolylijnen joinen, dit kan door het commando join, selecteer je eerste lijn <enter> en daarna de volgende lijnen

Wanneer je een doorgaande 3dpolylijn heb kan je vervolgens in je Ribbon onder tabblad Home create pipe network van object, wat je al eerder geprobeerd had. Kies hier je gewenste opties en C3D zal er een buis van maken waarbij ieder knikpunt een "null structure" wordt. Dit wordt in 3d weergegeven als een soort bolletje.

Deze kan je uitzetten door rechtermuisknop op je pipe, "edit pipe style" te kiezen. Hier kan je helemaal links onderin het vinkje "clean up pipe to pipe connections" uitzetten. Dit is dan ook handig om voor de tabbladen profile en section te doen.

Nu wordt je buis weergegeven als één geheel.

Als je de 2d lines of polylines wil samenvoegen tot langere lijnen is het heel belangrijk dat de begin- en eind grips op elkaar aansluiten. Als dit het geval is kan je met commando PE <enter> M <enter> meerdere lijnen, arcs, splines of polylijnen selecteren die je als 1 polylijn wil hebben. Hij zal vragen of deze objecten naar polylijn moeten worden omgezet waarop je Ja klikt. Kies vervolgens de optie "join" en hij zal om een fuzz distance vragen. Vul iets van 0.20 in. Als je lijnen niet op elkaar aansluiten maar wel binnen de 20 cm van elkaar liggen zullen ze alsnog gejoind worden (als het goed is :-)

Hopelijk ben je zo voldoend op weg geholpen.

Groeten Robin
Last Edit:10 mrt 2011 08:14 door r.griffith@geonius.eu
Laatst bewerkt 10 mrt 2011 08:14 door r.griffith@geonius.eu.

• Marco de Voogd
  • Premium lid
  • Premium lid

Beantwoord door Marco de Voogd in topic Re:pipe networks

Posted 10 mrt 2011 15:50 #1827
Als antwoord op je vraag of je featurelines aan elkaar kunt knopen: Ja, dat kan in de Modify-ribbon; onderdeel "Edit Geometry" kies je voor "join".
door Marco de Voogd

Moderators: Pascal Wesolek