QTO - pay item list

• Jan-Roelf Heerssema
  • Onderwerp Auteur
  • Bezoeker
  • Bezoeker

QTO - pay item list werd gestart door Jan-Roelf Heerssema

Posted 28 mrt 2011 12:39 #1870
Goedemiddag,

Zijn er hier mensen die gebruik maken van de QTO manager binnen C3D? Ik ben al een tijdje aan het zoeken naar goede manieren om bruikbare hoeveelheden uit deze QTO manager te krijgen, maar ben nog op zoek naar een betere methode. Het probleem zit -denk ik- vooral in het type project waarvoor ik het probeer te gebruiken. Als dat een autosnelweg was geweest dan was de QTO manager een prachtige tool geweest, maar ik wil eigenlijk proberen om het te gebruiken voor bv het bouwrijp maken van een woonwijk... met allerlei parkeervakken, verbredingen, versmallingen enz enz. Een opdracht voor mijn studie, zodoende.

Idealiter zou ik een pay-item lijst willen hebben met materialen die zijn gekoppelt aan de defi-codes van een gww bestek, zodat je een rapportje kunt uitdraaien en de hoeveelheden direct in je bestek kunt zetten. In de Benelux-localisatie is voor bepaling van hoeveelheden (voor zover ik heb gevonden) alleen een Belgische lijst opgenomen (met 17.000 entries). Nu is zo'n Nederlandse lijst met defi-code's met investering van de nodige tijd en moeite natuurlijk wel te fabricen. Probleem is alleen dat ik geen goede manier heb gevonden om Pay-item's aan objecten binnen corridors te verbinden.

Ik begrijp dat je pay-item aan featureline's toe kunt voegen. Ook snap ik dat je via je codeset en je assembly pay-items aan objecten binnen je corridormodel toe kunt voegen. Het probleem zit hem in de toepasbaarheid. Als ik bijvoorbeeld een featureline heb die een opsluitband voorstelt, dan kan ik daar een pay-item 'opsluitband' aan geven met een bepaalde afmeting. Maar stel dat mijn opsluitband allemaal bochten maakt met verschillende bochtstralen? Moet ik dan mijn opsluitband op gaan splitsen en bij een bochtje van bv R=1 een gewijzigde assembly toevoegen, zodat ik een hier een featureline krijg die ik een nieuwe pay-item kan geven bv 'opsluitband R=1'?

Zelfde bij trottoirs. Gesteld dat mijn trottoir in breedte varieert en op bepaalde plaatsen minder dan 1,5m breed is, maar op andere plaatsen tussen de 1,5 en 3 m. Als ik dan in mijn assembly aan de link die mijn trottoiroppervlak definieert een pay-item 'trottoir' meegeef, dan krijg ik een totaal oppervlakte 'trottoir' waar ik eigenlijk niet zoveel mee kan behalve controleren of mijn totale hoeveelheden kloppen. Ofwel, ik moet alsnog handmatig een onderverdeling bepalen tussen opervlakten met de verschillende eerdergenoemde breedte, ofwel, ik moet moet mijn corridor splitsen en de assemblies kopieren, en voor de link die mijn trottoiroppervlak definieert twee verschillende code's aanmaken waar ik vervolgens twee verschillende pay-items aan koppel, die het verschil in breedte aanduidt.

Dat bovenstaande kan natuurlijk wel, maar het is toch mijn bedoeling om te kijken of het gebruik van de QTO tijdwinst op kan leveren in het bepalen van de hoeveelheden. Mijn vraag is dus ook: kan dit niet makkelijker? Bij snelwegen of andere meer lineaire objecten kan ik me deze tijdwinst voorstellen, maar bij het bouwrijp maken van een woonwijk wordt dit wel heel omslachtig.

Ik heb al geprobeerd om niet de assembly aan te passen, maar de corridor te splitsen om verschillende code's eventueel handmatig via 'select object' in de QTO-manager een materiaal toe te kennen, hetgeen misschie iets sneller zou zijn, maar dan geeft hij je hele corridor hetzelfde materiaal (wat ikzelf een beetje suf vindt), maargoed dus dat werkt ook al niet.

Enfin, mijn vraag is eigenlijk: ben ik op een doodlopende weg beland en is QTO alleen handig voor autosnelwegen/provincialewegen e.d.? Of moet/kan ik op een andere manier gebruik maken van de QTO-tool.

Zo, een lang verhaal, maar het is een een groot probleem. :) Iig alvast bedankt als iemand de moeite neemt om het te lezen en helemaal alsvast bedankt voor eventuele suggesties!

Groet,
Jan-Roelf
door Jan-Roelf Heerssema

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• jurjen van den Berge
  • Bezoeker
  • Bezoeker

Beantwoord door jurjen van den Berge in topic Re:QTO - pay item list

Posted 28 mrt 2011 13:05 #1871
Jan-Roelf,

Ik ben zelf een tijdje geleden aan het stoeien geweest op een soortgelijk project. Ik heb toen gekozen voor 'data-extraction' met gewone autocad-polylijnen. Dit is op korte termijn veel eenvoudiger en sneller te realiseren. Zolang je laagbenamingen goed zijn heb je binnen vijf minuten een volledig uittreksel van alle hoeveelheden in je tekening.

Naast het probleem met QTO kom je in een woonwijk ook het probleem tegen dat je zeer nauwkeurig moet modelleren wil je alle bochtbandjes ed. kunnen zien. Dit kost ook veel tijd. Ik ben zelf voorstander van het bepalen van grondwerk ed. met Civil (volume-surfaces) en het overige deel ouderwets met een goede laagopbouw en data-extraction.

Als anderen hier betere methoden voor hebben: ik sta open voor alle verbeteringen en tips!

Ik weet niet of het hiermee duidelijker gemaakt heb maar dit is mijn ervaring.

Gr. Jurjen
door jurjen van den Berge

• Jan-Roelf Heerssema
  • Onderwerp Auteur
  • Bezoeker
  • Bezoeker

Beantwoord door Jan-Roelf Heerssema in topic Re:QTO - pay item list

Posted 29 mrt 2011 09:17 #1872
Bedankt voor je reactie! Dat is zeker duidelijk, ja: voor dit project is Civil niet geschikt. Hier was ik al een beetje bang voor voordat ik eraan begon en helemaal toen ik ruim een maand lang bezig was om er een fatsoenlijk model van te maken. Als ik nu echter alle assemblys moet gaan aanpassen en een payitem-list moet fabriceren, ben ik minstens weer een week of twee zoet, dus dat laat ik dan maar even zitten.

Het maakt uiteindelijk ook niet zoveel uit, maar het voordeel van civil is dat het zulke mooie plaatjes geeft. :)
door Jan-Roelf Heerssema

• Jordy Brouwers
  • Platinum lid
  • Platinum lid

Beantwoord door Jordy Brouwers in topic Re:QTO - pay item list

Posted 30 mrt 2011 21:04 #1876
IN de regel gebruik ik ook bijvoorbeeld Map of data extraction voor bestekshoeveelheden, gekoppeld aan de lagen.

ik denk dat QTO uiteindelijk wel deze middelen gaat vervangen, maar je zult dan wel tot de laatste steen moeten modelleren inderdaad. De vraag is of je dat wilt....

Ik denk dat het altijd een combinatie zal zijn van 3D model informatie, 2D lijn- en vlakken informatie en handwerk (met de kleurpotloden)
door Jordy Brouwers

• jurjen van den Berge
  • Bezoeker
  • Bezoeker

Beantwoord door jurjen van den Berge in topic Re:QTO - pay item list

Posted 31 mrt 2011 10:27 #1880
Ah, het ouderwetse kleurschool knip- en kleurwerk!

Jordy, wat bedoel je met map of mapextraction? Is het misschien een idee een blog aan data-extraction te wijden?

Gr. Jurjen
door jurjen van den Berge

• Jordy Brouwers
  • Platinum lid
  • Platinum lid

Beantwoord door Jordy Brouwers in topic Re:QTO - pay item list

Posted 31 mrt 2011 11:54 #1881
Ja hoor, data extraction kun je best een blog over schijven ;-)

Bij map gebruik ik de query functie om lijsten te genereren van objecten. De laagnaam is dan het materiaal, en op die manier kun je bijvoorbeeld makkelijk lengtes of oppervlaktes in 1 keer uittrekken naar een csv.

ik kan er wel een blogje over schrijven. misschien win ik nog wat.

o nee wacht, bestuursleden zijn uitgesloten..
door Jordy Brouwers

Moderators: Pascal Wesolek