Tips gezocht voor 3DS Max render naar AVI

• Roy Nijkamp
  • Offline Onderwerp Auteur
  • Junior lid
  • Junior lid

Tips gezocht voor 3DS Max render naar AVI werd gestart door Roy Nijkamp

Posted 07 feb 2012 17:11 #2184
Beste Civil gebruikers,

ik heb inmiddels een paar animaties gemaakt met 3DS Max Design 2012 en elke keer loop ik tegen het feit aan dat het renderen van een animatie soms best lang duurt.
Nu was ik eigenlijk benieuwd of er nog tips / truuks zijn om de render tijd te verkorten en toch acceptabele kwaliteit over te houden.

Zelf render ik de animatie naar losse PNG files om ze vervolgens tot een filmpje aan elkaar te plakken.
Het werkstation waarop ik dit doe is:
- HP Z400 Intel Xeon W3520 @ 2.67 GHz
- Windows 7 64 Bit
- 12Gb Werkgeheugen
- Videokaart NVIDIA Quadro 2000 met 1Gb Ram

Aan de pc kan het niet liggen, enige beperkende factor zou eventueel de videokaart kunnen zijn.

Wie heeft er voor mij tips / truuks / adviezen van hoe hij/zij de animatie naar film rendert?
door Roy Nijkamp

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Remco Bastiaans
  • Premium lid
  • Premium lid

Beantwoord door Remco Bastiaans in topic Re:Tips gezocht voor 3DS Max render naar AVI

Posted 07 feb 2012 18:34 #2185
Roy,

Hoeveel cores heeft je computer? Het renderen in Max gaat een stuk sneller als men meerdere cores kan gebruiken! Het kan tevens zijn dat wanneer je met mental ray gaat renderen er een instelling in je options of preferences niet goed staat waardoor de render engine maar 1 core gebruikt, is toch jammer wanneer je er bv. 4 of 8 in hebt zitten.

Als dit allemaal goed staat kun je eens naar een paar dingen kijken, bv. reflections en refractions, vooral die laatste is interessant. Hiermee geef je aan hoe veel keer het licht als het ware wordt weerkaatst op objecten. Een mooi voorbeeld is een tunnel waar het licht van de daylight systems via het asfalt in de tunnel weerkaatst op de binnenkant van het dak en dan weer terug kaatst richting het asfalt. Je snapt dat dit enorm veel reken kracht kost!

Daarnaast is het bekend dat de bomen, auto's en portalen minuten snoepers zijn tijdens het renderen, echter wil je die liever wel in je scene hebben neem ik aan. ;-)

Wat ik bij ons hebben gedaan is een render farm opgezet. Dit kan standaard met BackBurner (gratis bij max design). Hierdoor gebruik je meerdere pc's in het netwerk om te renderen, de manager stuurt elke pc bv 3 frames om te renderen. Zodra de machine deze klaar heeft zet hij de png's ergens op het netwerk (een verzamelbak zeg maar). Als ik hem dan een nachtje liet draaien met bv. 5 a 6 pc's had ik 's ochtends zeker 3 minuten film op 720p kwaliteit.

Anyway, het blijft zoeken, maar ik denk dat je de meeste winst kunt halen door naar een render farm te kijken.

Remco
door Remco Bastiaans

• Roy Nijkamp
  • Offline Onderwerp Auteur
  • Junior lid
  • Junior lid

Beantwoord door Roy Nijkamp in topic Re:Tips gezocht voor 3DS Max render naar AVI

Posted 08 feb 2012 08:57 #2190
Remco,

bedankt voor je reactie.
Mijn pc beschikt over 8 kernen, deze worden ook alle 8 aangesproken tijdens het renderen.

De reflections en refractions zou ik inderdaad nog eens wat naar beneden kunnen zetten. Eens kijken wat hier het resultaat van is zonder echt "schade" aan het beeld te doen.
Mijn FG Bounces had ik al op 0 gezet en de FG Precision op Draft om wat snelheid te winnen.

Ik ga mij eens verdiepen in de Backburner software.
door Roy Nijkamp

Moderators: Pascal Wesolek