AHN2

  • Willy Bakker
  • Willy Bakker's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Bezoeker
  • Bezoeker

AHN2 werd gestart door Willy Bakker

Posted 08 mei 2014 21:13 #2581
Beste lezers,
Van mijn collega's bij de provincie Groningen kreeg ik de vraag of we de AHN2 ook in Civil 3D kunnen importeren t.b.v. het maken van schetsontwerpen. De AHN2 is in ESRI ADF-formaat beschikbaar op ons netwerk. Ik heb als geo-adviseur hier geen ervaring mee, mijn kennis van Civil 3D is helaas maar klein.
Het lukt wel om de AHN2 als WMS-service in te lezen, maar dat is ontoereikend voor mijn CAD-collega's: zij willen graag een 3d model gemaakt op basis van het AHN2 m.b.v. triangulatie.
Wie heeft er ervaring met de AHN2 binnen Civil 3D en kan ons op weg helpen?
Vriendelijke groet,
Willy Bakker
door Willy Bakker

Please Inloggen or een account aanmaken to join the conversation.

  • Marco de Voogd
  • Marco de Voogd's Profielfoto Offline
  • Premium lid
  • Premium lid
  • Berichten: 115

Beantwoord door Marco de Voogd in topic AHN2

Posted 09 mei 2014 07:13 #2582
Hoi Willy,
Het is in C3D mogelijk om een pointcloud aan te maken, en daarin het adf-bestand in te lezen (als ik goed begrijp hebben uw collega's deze werkwijze gebruikt). Nu kan deze pointcloud worden geselecteerd, en dan de knop "Add points to surface", waarna een TIN-surface van de punten wordt gemaakt. Een andere manier is om in C3D in de Home-ribbon te kiezen voor Surface - Create surface from DEM. Als je dan in het vlgd dialoogvenster bij bestandstype kiest voor adf, kun je vervolgens het adf-bestand inlezen en wordt er een terreinmodel van gemaakt. Van 2 zojuist genoemde werkwijzen gaat mijn persoonlijke voorkeur uit naar de laatste, omdat bij grote datahoeveelheden in de eerstgenoemde nogal wat punten kunnen worden uitgefilterd. Zelf heb ik liever de complete data.
Een werkwijze die ons nog beter bevalt is bij gebruik van AHN2, is een shp-file laten aanleveren, en die in Civil inlezen. Als je ArcGIS tot je beschikking hebt, is dat vrij eenvoudig.

Succes,
Marco
door Marco de Voogd

Please Inloggen or een account aanmaken to join the conversation.

  • Willy Bakker
  • Willy Bakker's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Bezoeker
  • Bezoeker

Beantwoord door Willy Bakker in topic AHN2

Posted 09 mei 2014 08:26 #2583
Hallo Marco,
Bedankt voor het snelle antwoord! We gaan het uitproberen.
Vriendelijke groet,
Willy
door Willy Bakker

Please Inloggen or een account aanmaken to join the conversation.

Moderators: Pascal Wesolek