3D model naar 2D NLCS tekening

  • Nathan van Nugteren
  • Nathan van Nugteren's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Bezoeker
  • Bezoeker

3D model naar 2D NLCS tekening werd gestart door Nathan van Nugteren

Posted 17 sep 2019 14:09 #3212
Hallo,

Op verschillende plekken lees ik dat het eenvoudig is om van een 3D model 2D tekeningen te genereren die volgens de NLCS zijn opgebouwd. Nu kan ik overweg met Civil (alignments, profiles, assemblies, corridors etc.) en ik kan overweg met de Subassembly Composer. Het is mij gelukt om in de point/link/shape code een NLCS laagnaam toe te voegen. Deze zijn in Civil3D dan te lezen als "Code" in de quick properties. Maar hoe ga ik nu van zo'n model naar een 2D tekening die in NLCS lagen getekend is? Op het internet lees ik dus alleen dat het mogelijk is, maar het wordt nergens uitgelegd. Kan iemand mij op weg helpen of verwijzen naar bruikbare info?
Alvast bedankt

Nathan
door Nathan van Nugteren

Please Inloggen or een account aanmaken to join the conversation.

  • Bert Douma
  • Bert Douma's Profielfoto Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
  • Berichten: 3

Beantwoord door Bert Douma in topic 3D model naar 2D NLCS tekening

Posted 18 sep 2019 16:12 #3214
Je vraag is wat complexer dan het lijkt ;)
Belangrijkste is dat je meerdere dingen goed moet doen, ten eerste moet je je model gestart zijn in een NLCS template zodat je de juiste instellingen in je bestand hebt staan, denk aan featurelinestyles en dergelijke.
Vervolgens moet je de assemblies die de corridor vormen op de juiste manier coderen, point codes voor kant verharding noem je 'VH-Kantverharding' enzovoorts.
Ten slotte moet je je corridor style op 'BNL__Niets weergeven' zetten, en de code set style instellen op 'BNL_Plot', dan blijven alleen de corridorfeaturelines over die je in de pointcodes hebt ingesteld.
Soms gaat het niet goed en worden per abuis de verkeerde featurelines weergegeven bij een bepaalde pointcode, dit kan je aanpassen als je de corridor selecteert bij het menu 'connect feature lines' , je kan hier per pointcode selecteren welke featureline er weergegeven moet worden, of de weergave van bepaalde featurelines helemaal uitschakelen.
Uiteindelijk is dit in te stellen in de Code Set Styles, maar soms is dit de snelste manier.
Als je de codes (pointcodes, shapecodes en linkcodes) op de juiste manier instelt krijg je in je als je een dwarsprofiel maakt ook de juiste weergave qua arceringen en lijnen, wat erg fijn is. Dus de opbouw en codering van je assembly is erg belangrijk, als je dit goed doet, kan je een perfecte tekening maken conform NLCS standaard en ook nog eens sprekende en kloppende dwarsprofielen.
Zie bijlage voor een voorbeeld van een project van mij, met rechtsboven de goed gecodeerde assembly, onder een section en linksboven een bovenaanzicht van dezelfde corridor.
Succes ermee!
door Bert Douma
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Pascal Wesolek, Nathan van Nugteren

Please Inloggen or een account aanmaken to join the conversation.

  • Nathan van Nugteren
  • Nathan van Nugteren's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Bezoeker
  • Bezoeker

Beantwoord door Nathan van Nugteren in topic 3D model naar 2D NLCS tekening

Posted 19 sep 2019 17:24 #3215
Beste Bert,

Bedankt voor je bericht. Maak jij hierbij gebruik van de Subassembly Composer? Zo ja, bestaat de subassembly die jij inlaadt in Civil3D uit het volledige assembly? Of maak jij componenten in de Subassembly Composer en laad je uiteindelijk de verschillende subassemblies in om ze te combineren tot één assembly? Kort gezegd: bestaat jouw assembly uit één of meerdere subassemblies?

Groet,
Nathan
door Nathan van Nugteren

Please Inloggen or een account aanmaken to join the conversation.

Moderators: Pascal Wesolek