Rand van een surface tracen

  • Baert Dominique
  • Baert Dominique's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Bezoeker
  • Bezoeker

Rand van een surface tracen werd gestart door Baert Dominique

Posted 18 nov 2009 16:24 #785
Heeft er iemand weet van een functie om de rand van een surface te laten tracen en zo een polyline te creeren?

Ik zit nl. met een puntenfile met de opmeting van de bodem van een rivier (na vereenvoudiging nog ongeveer een 30000 punten) maar wanneer ik hier een surface van maak gaat C3D in de bochten natuurlijk ook punten verbinden die niet binnen de rivier vallen.
Nu zou het makkelijk zijn moest er een manier bestaan om hier automatisch een polyline rond te laten trekken om deze dan als breakline te gebruiken zodat ik niet elk puntje op de rand handmatig moet gaan verbinden.

Alvast bedankt
door Baert Dominique

Please Inloggen or een account aanmaken to join the conversation.

  • Remco Bastiaans
  • Remco Bastiaans's Profielfoto Offline
  • Premium lid
  • Premium lid
  • Berichten: 112

Beantwoord door Remco Bastiaans in topic Re:Rand van een surface tracen

Posted 18 nov 2009 16:39 #787
Volgens mij is dit lastig zoals jij het omschrijft. Je kunt echter in de commandsettings aangeven wat de maximale lengte mag zijn van een driehoek. Stel dat hij in de bochten grote driehoeken maakt kun je dus in de command settings een waarde invullen en zodra de driehoek groter is dan die waarde wordt hij niet gemaakt. Let op! Dit kan ook consequenties hebben voor driehoeken midden in de surface.
door Remco Bastiaans

Please Inloggen or een account aanmaken to join the conversation.

  • Eline Huysmans
  • Eline Huysmans's Profielfoto
  • Bezoeker
  • Bezoeker

Beantwoord door Eline Huysmans in topic Re:Rand van een surface tracen

Posted 18 nov 2009 16:40 #788
Hey Dominique,

Je wil een boundary rond je surface creeren? Werk je met civil 3d 2010? Hier moet je gewoon je surface aanklikken en vervolgens verschijnt in het ribbon "extract objects". Hier kan je dan border kiezen, resultaat: 3D polyline rond je surface.

Was het dit dat je zocht?

mvg,

Eline
door Eline Huysmans

Please Inloggen or een account aanmaken to join the conversation.

  • Remco Bastiaans
  • Remco Bastiaans's Profielfoto Offline
  • Premium lid
  • Premium lid
  • Berichten: 112

Beantwoord door Remco Bastiaans in topic Re:Rand van een surface tracen

Posted 18 nov 2009 16:43 #789
op die manier maakt hij een polyline van de grens van de surface, maar kan hij hem niet gebruiken om die lange driehoeken in de binnenbochten eraf te knippen. De polyline loopt immers om die grote driehoeken heen.
door Remco Bastiaans

Please Inloggen or een account aanmaken to join the conversation.

  • Jordy Brouwers
  • Jordy Brouwers's Profielfoto Offline
  • Platinum lid
  • Platinum lid
  • Berichten: 371

Beantwoord door Jordy Brouwers in topic Re:Rand van een surface tracen

Posted 18 nov 2009 18:02 #790
hallo,

dit is redelijk lastig, het makkelijkste is om een polylijn te gebruiken, bijvoorbeeld uit de topografie de oeverlijnen, om dit te realiseren.
Als je al een surface hebt, en wilt de boundary opslaan als polyline, kun je het doen zoals eline het omschrijft.
door Jordy Brouwers

Please Inloggen or een account aanmaken to join the conversation.

  • Baert Dominique
  • Baert Dominique's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Bezoeker
  • Bezoeker

Beantwoord door Baert Dominique in topic Re:Rand van een surface tracen

Posted 19 nov 2009 09:08 #797
We werken idd met civil3d 2010.
De tip met de lengte van de driehoeken kan inderdaad al een beter resultaat geven. voor het midden van de surface moet ik niet veel schrik hebben aangezien we toch elke halve meter minstens 1 punt hebben.
Misschien de 2 combineren (kleinere driehoeken en daar de border uithalen) dan moeten er toch niet zoveel punten aangepast worden.

bedankt voor de tips
door Baert Dominique

Please Inloggen or een account aanmaken to join the conversation.

Moderators: Pascal Wesolek