Quickprofile opslaan?

  • Bas Hoorn
  • Bas Hoorn's Profielfoto
  • Bezoeker
  • Bezoeker

Beantwoord door Bas Hoorn in topic Re:Quickprofile opslaan?

Posted 03 dec 2009 13:35 #852
Hallo,

Wat ik wel eens doe om dit probleem op te lossen is het volgende:
Trek over de gemeten punten een 3dpoly, vervolgens kopieer je deze lijn aan en plaats je de copy lijn aan de linker en rechter zijde van de originele lijn. Je hebt nu drie lijnen. Maak van deze drie lijnen een surface. Maak een alginment over de originele lijn (gemeten punten) en creeer vervolgens een profile.
Op deze manier krijg je een profiel met de juiste hoogtes en afstanden op de gemeten punten. En het is een dynamisch profiel. Het is misschien een beetje omslachtig, maar het werkt goed.
Hopelijk is het duidelijk en kun je er iets mee.

Groet Bas
door Bas Hoorn

Please Inloggen or een account aanmaken to join the conversation.

  • Jordy Brouwers
  • Jordy Brouwers's Profielfoto Offline
  • Platinum lid
  • Platinum lid
  • Berichten: 371

Beantwoord door Jordy Brouwers in topic Re:Quickprofile opslaan?

Posted 03 dec 2009 21:01 #853
Als je een quick profile maakt over een 3d lijn (polyline of Feature line), en die 3d line is tevens een breakline van je surface, zullen ze exact overeen (moeten) komen.

MAAR als de section view (=rechte sample line) niet precies overeenkomt wat betreft locatie dan de ingemeten lijn, dan snij je in feite het surface op een andere plek door, en krijg je de triangulatie op die plek te zien.

Je kunt ens testen door een wuick profile te maken over de 3d breakline, en ook het surface weergeven. deze moeten in hetzelfde quick profile overeenkomen, zo niet is er wellicht iets anders aan de hand (crossing breaklines bijvoorbeeld).
door Jordy Brouwers

Please Inloggen or een account aanmaken to join the conversation.

  • Gerben
  • Gerben's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Bezoeker
  • Bezoeker

Beantwoord door Gerben in topic Re:Quickprofile opslaan?

Posted 04 dec 2009 09:03 #854
De gemeten punten zijn inderdaad niet exact in één lijn gemeten. Lijkt mij ook een een mooie uitdaging voor de landmeter. Hierdoor krijg je inderdaad andere waarde bij het maken van een dtm.

Ik heb nu een andere optie, maar dit zijn wel veel handelingen:
1. Een alignement aanmaken vanaf het begin tot het eindpunt van de feature line.
2. Van het alignement álleen een profile view aanmaken.
3. De profile view aanklikken (nu veranderd de ribbon) en daar het commando 'Project Objects To Profile View' aanklikken.
4. De feature line aanklikken.
5. Nu een profile aanmaken (in de profile view) en deze exact over de punten van de feature line tekenen.

Aangezien dit ongeveer 60x voorkomt zijn dit naar mijn idee veel te veel handelingen per keer.

Als iemand een manier weet om de objecten uit de profile view te maatvoeren, scheelt dit alweer één stap.

Groeten Gerben
door Gerben

Please Inloggen or een account aanmaken to join the conversation.

  • m.otterspeer
  • m.otterspeer's Profielfoto
  • Bezoeker
  • Bezoeker

Beantwoord door m.otterspeer in topic Re:Quickprofile opslaan?

Posted 04 dec 2009 10:13 #855
Gerben,

ik heb ook al een keer met dit bijltje moeten hakken en ik denk dat er nog veel meer mensen hiermee zitten. Ik wilde eigenlijk al een post beginnen over dit onderwerp, maar jij was mij voor.
Het probleem is idd dat de afstanden niet kloppen en dus zijn de wegbreedtes niet uit te lezen, verder kloppen de verkantingen niet. Ik kreeg in 1 rijstrook 2 verschillende verkantingen te zien. De triangulatie veroorzaakt dit.

Ik gebruik een andere methode, die ik voor ruim 600 profielen heb gebruikt (60 km snelweg om de 100m een profiel).
Het idee is dat je van de feature lines een surface maakt. Vervolgens een alignment met sample lines maakt op de locaties die je wil. Vervolgens maak je een apart bestand waarin je de feature lines die je gebruikt hebt voor de surface in copieert. In dit bestand explodeer je de feature lines en van de 3D polylines die je dan krijgt maak je polylines met een elevation van 0. Sla dit bestand op en laad dit bestand als xref onder de tekening met je surface. Zorg ervoor dat je surface alleen de triangulatie driehoekjes laat zien, dat de xref zichtbaar is en ook je sample lines. De rest moet eigenlijk uit staan. Selecteer de surface en klik in de ribbon modify/editsurface/add points.
Met de osnap intersection kun je nu alle kruisingen van je sample lines en xref aanklikken, als je een kruising aanklikt vraagt hij om een hoogte, maar de hoogte die er al in staat is de hoogte van de surface en dus ook die van de feature line, dus op enter drukken volstaat. (je ziet nu de triangulatie ook meeveranderen, dus je kan zien waar je gebleven bent)Met section views krijg je nu keurige dwarsprofielen met de juiste hoogtes, breedtes en verkanting. Het is wel even wat werk, maar ik denk minder dan je andere methode.
Hopelijk heeft iemand anders een snellere methode, want daar ben ik ook wel heel benieuwd naar.

Groeten,
Marc
door m.otterspeer

Please Inloggen or een account aanmaken to join the conversation.

  • Jordy Brouwers
  • Jordy Brouwers's Profielfoto Offline
  • Platinum lid
  • Platinum lid
  • Berichten: 371

Beantwoord door Jordy Brouwers in topic Re:Quickprofile opslaan?

Posted 05 dec 2009 20:12 #856
In 2010 is een iets snellere workaround mogelijk.

1-Creer een surface van de 3d polylijnen (dwarsprofiellijnen)
2-Creer een alignment die door deze dwarsprofielen gaat
3-Maak een kopie van de 3d dwarsprofiellijnen en converteer deze naar 2d lijnen
4-Gebruik de 'Create from existing polyline' functie om sample lines te genereren, precies over de dwarsprofiellijn (let op, deze volgen de gemeten lijne n zijn dus niet precies haaks en rechtlijnig).
5-creeer de section views
door Jordy Brouwers

Please Inloggen or een account aanmaken to join the conversation.

  • Anton Huizinga
  • Anton Huizinga's Profielfoto Offline
  • Premium lid
  • Premium lid
  • Berichten: 106

Beantwoord door Anton Huizinga in topic Re:Quickprofile opslaan?

Posted 07 dec 2009 09:34 #858
M.i. wordt nu langzamerhand steeds ingewikkelder constructies verzonnen :-)

Topicstarter wil eigenlijk quick profiles die dynamisch blijven. Dit is dus niet mogelijk.

Ofwel moet je quick profiles maken, exploderen en genoegen nemen met de statische eigenschap (ze zijn ook zo weer opnieuw te maken natuurlijk), of je moet tijd investeren om een degelijk model te maken en doorsnedes te maken.

Als je quick profiles dynamisch wilt houden dan verwacht je zelf wel het nodige te veranderen aan je data. Dus de investering om een goed model te maken verdien je vanzelf terug.

Misschien iets voor een volgende versie om quick profiles in de tekening te houden. Ik vind ze ook erg handig :-)
door Anton Huizinga

Please Inloggen or een account aanmaken to join the conversation.

Moderators: Pascal Wesolek