dwangpunten in een profile

  • m.otterspeer
  • m.otterspeer's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Bezoeker
  • Bezoeker

dwangpunten in een profile werd gestart door m.otterspeer

Posted 11 jan 2010 13:58 #901
Hallo,

Ik ben bezig met een reconstructie van een snelweg. Ik heb het nieuwe alignment al gemaakt en ik ben nu bezig met het profile. Vooral bij de kunstwerken zit ik met dwangpunten in het lengteprofiel, ik wil namelijk zo goed als gelijk aansluiten op het bestaande kunstwerk. In mijn plaatje zijn punten A en B dwangpunten. Hier moet een straal van 8000 doorheen (straal van het kunstwerk) en dan moet er een rechtstand in die naar het einde van de pijl van C moet. Civil 3D kan alleen niet de straal verlengen met behoud van de dwangpunten en dan de rechtstand tekenen. Als ik namelijk de cursor iets naar beneden verplaats dan komt er een icoon met een rood kruis erin. Bovendien gaat het hier om niet hele grote hoogteverschillen, dus ik heb een vertical exaggeration van 100 ingezet, zodat de hoogteverschillen goed duidelijk zijn. Hierdoor worden wel alle cirkelbogen parabolen. Het geeft dan ook geen zin om deze over te trekken en te verlengen. Heeft iemand hiervoor een goede methode?
door m.otterspeer

Please Inloggen or een account aanmaken to join the conversation.

  • Remco Bastiaans
  • Remco Bastiaans's Profielfoto Offline
  • Premium lid
  • Premium lid
  • Berichten: 112

Beantwoord door Remco Bastiaans in topic Re:dwangpunten in een profile

Posted 11 jan 2010 21:22 #904
Een profile ontwerpen blijft erg lastig in Civil 3D.....Vooral als je met dwangpunten te maken krijgt en het profiel complex wordt. Wat voor mij heel goed werkt is het lengteprofiel eerst met AutoCAD entiteiten te ontwerpen, dus gewoon gebruik maken van lijnen en fillet en cirkels. Als ik eenmaal de begin en eindpunten van de bogen weet kun je de profile creation tools gebruiken om deze als het ware over te trekken. Ik weet het, niet de fraaiste oplossing maar wel vaak de snelste! ;-) Let wel op dat de vertikale schaal op één staat by the way.

Remco
door Remco Bastiaans

Please Inloggen or een account aanmaken to join the conversation.

  • Marco de Voogd
  • Marco de Voogd's Profielfoto Offline
  • Premium lid
  • Premium lid
  • Berichten: 115

Beantwoord door Marco de Voogd in topic Re:dwangpunten in een profile

Posted 12 jan 2010 07:43 #906
Helemaal met Remco eens. Wat ik zelf echter weleens doe in het geval van een verschillende lengte- en hoogteschaal is met Ctrl-C (copy) de getekende ACAD-objecten selecteren, en vervolgens weer terugzetten met "paste as block". Vervolgens kun je van dit block in je propertiesvenster een y-scale van in jouw geval 100 meegeven.

Deze bijlage is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.

Last Edit:12 jan 2010 08:01 door Marco de Voogd
Laatst bewerkt 12 jan 2010 08:01 doorMarco de Voogd. Reden: bijlage niet juist toegevoegd

Please Inloggen or een account aanmaken to join the conversation.

  • m.otterspeer
  • m.otterspeer's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Bezoeker
  • Bezoeker

Beantwoord door m.otterspeer in topic Re:dwangpunten in een profile

Posted 12 jan 2010 08:16 #907
Bedankt voor de tips! Het is inderdaad niet het fraaist, maar dan moet het maar zoals het gaat.
door m.otterspeer

Please Inloggen or een account aanmaken to join the conversation.

  • Remco Bastiaans
  • Remco Bastiaans's Profielfoto Offline
  • Premium lid
  • Premium lid
  • Berichten: 112

Beantwoord door Remco Bastiaans in topic Re:dwangpunten in een profile

Posted 12 jan 2010 11:57 #908
We kunnen alleen maar hopen dat AutoDesk de alignment creation tools gaat inbouwen in de profile creation balk, dat zou al een hele verbetering zijn!
door Remco Bastiaans

Please Inloggen or een account aanmaken to join the conversation.

Moderators: Pascal Wesolek